Idén immár 10. alkalommal rendezték meg november 21-22-én Villányban a Franc&Franc 2025 fórumot, melyet a Magyar Bormarketing Ügynökség is anyagi és marketing szóróanyagokkal való támogatásban részesített. A jubileumi rendezvényről Horkay Andrással, a Villányi borvidék szakmai tanácsadójával beszélgettünk, aki egyúttal az esemény egyik főszervezője és moderátora is volt.
A Franc&Franc a Villányi borvidék legmeghatározóbb szakmai eseménye. Hogyan zajlott a kétnapos rendezvény, mi adta az idei jubileumi évben annak legfőbb különlegességét?
Sikeres és teltházas volt mind a fórum, mind pedig a másnapi közönség kóstoló. A jubileum apropóján a tematikát úgy állítottuk össze, hogy az elmúlt tíz év legérdekesebb témáit elevenítettük fel. A délelőtti szekcióban, minden évben van egy szőlészeti részünk, idén a héjon tartás különböző időtartamait vizsgáltuk meg és nagyon friss borokat kóstoltunk a Cellárius Kft és a Csányi Pincészet jóvoltából, majd ezt követte a szokásos Villányi Franc Top 12, amit minden évben szeptemberben választunk ki vakkóstolás keretében. Idén több, mint 80 borból állt össze a tételsor: két Classicus, hat Premium és négy Super Premium borból.
Délután az elmúlt tíz év legpopulárisabb témáit vettük elő: visszatérő előadónk, Pasi Ketolainen MW Loire és Toszkána két-két cabernet franc-ját mutatta be, ezután Reino Thiart főborász következett dél-afrikai tételekkel, majd végül a 2018 óta visszatérő előadónk, Peter McCombie MW Londonból újvilági borokat ismertetett Kaliforniából, Argentínából és Chiléből. Zárásként egy évjáratos barangolást csináltunk, amit egy, a franc nemzetközi és hazai tapasztalatairól és a fajta kitörési pontjairól szóló kerekasztal beszélgetéssel egészítettünk ki: egy 2015-ös Vylyan, egy 2009-es Bock, és egy 2006-ból (a villányi franc klasszifikáció megszületésének éve) származó Gere Tamás és Zsolt Villányi Franc-t kóstoltuk.
Az előadókon kívül kik voltak a legfontosabb résztvevők?
Vendégeink között voltak Németországból és Kanadából érkezett szakújságírók, hazai borászok, de nem kizárólag Villányból, hanem az ország több pontjáról, így Szekszárdról, a Balatoni régióból és a Mátrából is, mivel idehaza ez a legnagyobb és legrégebbi olyan fajta-konferencia, ami nemzetközi tematikával kombinált. A fórumon kereskedők, sommelier-k, étteremtulajdonosok, gasztronómiai szakemberek és beszerzők is voltak, és természetesen a borszerető közönség is képviseltette magát. Összesen közel 180 fő volt jelen, nem volt szabad asztal a Bock konferenciatermében, ami két év kivétel minden alkalommal a rendezvényünk helyszínéül szolgál.
Mitől mondhatjuk unikálisnak a Franc&Franc fórumot?
Elég annyit mondanom, hogy tíz év, hiszen ma Magyarországon, de akár nemzetközi viszonylatban sem tudok olyan boros konferenciát említeni, ami ennyi évet folyamatában megélt volna. Mint szőlőfajta-konferencia sincs ilyen több a világon, nemzetközi szekcióval és nemzetközi előadókkal kombinálva.
Ha végigtekintünk a Franc&Franc debütálása óta eltelt 10 esztendőn, miben látja a villányi borvidék életében a legfőbb fejlődést, illetve változást?
2006 óta van villányi franc, azóta egy folyamatos fejlődésnek lehetünk tanúi mind a csatlakozó borászatok számában, mind a minőségben, mind pedig az egység erősödésében. A villányi franc az a kohézió, az a prémium brand, ami mögé az egész borvidék gyakorlatilag beállt és ma már ez a borvidék első számú zászlóshajója. Bárhol is vagyunk Magyarországon vagy a világban, mi ezt az egyet kommunikáljuk – attól függetlenül, hogy más szőlőfajtáink is vannak, mint a cabernet sauvignon, merlot, portugieser vagy kékfrankos – a brandépítésben, a közösségi megmozdulásokban a cabernet franc-t hirdetjük. Az MW-k is kiemelték, hogy ilyen erős együttes márkaépítést nagyon kevés helyen tapasztaltak a világban. A villányi borvidéki összefogás évre erősebb, amit mindenki teljes szívvel vállal, ennek tökéletes példája az idén 10. alkalommal megrendezett F&F konferencia is.