Minden év december 10-én a világ bort kedvelő közössége egy ikonikus italra figyel: ekkor tartjuk a Nemzetközi Aszú Napot, amely a Tokaji Aszút ünnepli. A 2017-ben életre hívott kezdeményezés azóta globális mozgalommá nőtte ki magát, amely nemcsak a magyar örökséget, hanem a modern gasztronómia egyik legkülönlegesebb és legsokoldalúbb borát is reflektorfénybe állítja.
Az aszú egyszerre időtlen klasszikus és inspirálóan kortárs, a világ csúcséttermeiben éppúgy otthon van, mint egy otthoni vacsoraasztalon. 2025-ben a Magyar Bormarketing Ügynökség célja, hogy ezt a sokoldalúságot világszerte még szélesebb közönség ismerje meg, egy lendületes, több kontinensen átívelő kampány keretében.
A globális ünneplés célja, hogy új generációk fedezhessék fel az aszú eleganciáját, és hogy a tokaji édes bor a modern téli borfogyasztás természetes szereplőjévé váljon.
A Nemzetközi Aszú Nap alkalmából a Magyar Bormarketing Ügynökség az idén több nagyvárosban is izgalmas programokkal mutatja be az aszút, a klasszikus értékek mellett hangsúlyozva annak friss, kortárs szerepét is.
Londonban a Tokaji Tour helyezi reflektorfénybe az Aszút, amely egész napos, városszerte zajló programokkal hozza közelebb a tokaji borokat az angol közönséghez. A Noble Rot éttermekben tartott ebéd és vacsora a szakmának és a médiának ad lehetőséget a mélyebb kapcsolódásra, míg a Tokaji-matricázott londoni taxi meglepetésszerű pop-up kóstolói a város ikonikus pontjain teremt fesztelen, modern élményt. A napot különféle, helyi, jól ismert influencerek bevonásával készített tartalmak kísérik, amelyek a brit gasztronómiai és lifestyle médiában is messzire viszi az aszú hírét.
New Yorkban a Full Pour magazinnal közösen rendezett esemény december 10-én ünnepli egyszerre az Aszú Napot és a magazin téli lapszámának megjelenését. A vendégek aszú-kóstolókon keresztül ismerhetik meg Tokaj sokszínűségét, miközben a program a város kreatív közegét célozza meg – újságírókat, gasztronómiai véleményformálókat és trendérzékeny fogyasztókat. A partnerség célja, hogy az Aszú egyre erősebben jelenjen meg a modern ital- és életmódkultúrában, New York egyik legpezsgőbb közösségén keresztül.Németországban a digitális térben zajlik az ünneplés: Konstantin Baum Master of Wine, az egyik legismertebb német borszakértő készít oktató- és kóstolóvideókat, amelyek közérthetően mutatják be Tokaj történetét, az aszú jellegzetes aromáit, szerkezetét és egyediségét. A széles online közönséget célzó együttműködés fontos lépés abban, hogy az aszút a német piac új generációi is megismerjék.
Ázsiában idén összehangolt digitális és influencerkampány támogatja az aszú megjelenését. Kínában száz tartalomgyártóval és élő közvetítésekkel erősítjük a jelenlétet az ünnepi vásárlási szezonban, Dél-Koreában pedig a szöuli Pullman Ambassador hotelben szervezett exkluzív esemény épít a prémium pozicionálásra, miközben célzott kommunikációval segíti az Aszú beépülését a helyi fogyasztói szokásokba.
Magyarországon a budapesti Time Out Market ad otthont decemberben több Aszú-estnek, ahol a látogatók közvetlen, élményalapú kóstolókon fedezhetik fel, miért vált ez a bor évszázadok óta Magyarország egyik legfontosabb kulturális szimbólumává.
A Nemzetközi Aszú Nap ma már valódi világünnep: új piacokon, új kontextusokban és új generációk számára mutatja meg Tokaj folyékony aranyát. December 10-én bárhol is vagyunk, egyetlen korty Aszúval kapcsolódhatunk össze – Magyarországgal és a borvidékkel, amely ezt a páratlan italt adja a világnak.