Magyar Bormarketing Ügynökség: 1999-ben alapította a Wineanorakot. Hogyan változott az elmúlt évtizedekben a feltörekvő régiókról, például Magyarországról alkotott véleménye?
Jamie Goode: Mindig is érdekelték a kevésbé ismert borvidékek. Magyarországnak csodálatos adottságú területei vannak, és a fajták széles választékával rendelkezik, hogy ezeket az egyedi terroirokat megjelenítse. Jórészt történelmi okokból eddig csak töredékét láthattuk annak, hogy mire képes a magyar bor. A klasszikus bortermelő országokon kívül (Franciaország, Olaszország és Spanyolország) is sok időt töltök elsősorban Kanadában, Dél-Afrikában, Portugáliában, Japánban és Új-Zélandon, izgalmasnak találom azokat a bortermelő országokat követni, ahol jelentős változások és fejlődés zajlik.
MBÜ: Tudjuk, hogy nagy tapasztalattal rendelkezik a borral kapcsolatos technikai fogalmaknak a nagyközönség számára is befogadható formában történő elmagyarázásában. Ön szerint melyik magyar szőlőfajták vagy bortípusok szorulnak követhetőbb magyarázatra, és miért?
J G.: Szerintem a hárslevelű, a kékfrankos és a kadarka roppant érdekes fajták. Az elsőből csodálatos, strukturált és izgalmas fehérborok készülnek, az utóbbi kettőből pedig elegáns, kifejező vörösborok. Úgy gondolom, hogy a globális közönség számára ezek ismeretlen nevek, és többet kellene szerepelniük, hogy észrevegyék őket. A furmint ezen többé-kevésbé már túl van. Most azon kellene dolgozni, hogy a szélesebb közönség ráébredjen, hogy a magyar bor nem csak a tokaji aszút és a furmintot jelenti.

MBÜ: Mit remél a BOR 2025-től?
J G.: Tanulni és felfedezni jöttem. Sokféle bort szeretnék megkóstolni, és érdekes borokat találni, amelyeket aztán megoszthatok az olvasóimmal.
MBÜ: Vannak-e olyan stílusok, kategóriák, amelyeknek külön figyelmet szentel a Hungarian Wine Summiton, és ha igen, miért találja ezeket érdekesnek?
J G.: Igen, például a könnyebb vörösborok, az ásványos, sós fehérborok, az alacsony beavatkozással készült terroirborok. Az élő, energikus borok. Amelyek egyéniséget és különlegességet sugároznak.
MBÜ: Vannak-e olyan globális trendek, amelyekre Ön szerint a magyar borászoknak feltétlenül oda kell figyelniük – akár inspirációként, akár lehetőségként?
J G.: Úgy gondolom, hogy az alacsony beavatkozással készülő natúrborokban nagy értékesítési potenciál rejlik. Ebben a piaci szegmensben az emberek sokkal nyitottabbak. Nagy az érdeklődés a terroirt kifejező, közepes alkoholtartalmú, egyedi karakterű borok iránt – és ezen a területen szerintem Magyarországnak van keresnivalója. A termelőknek alaposan meg kell fontolniuk, hogy melyik értékesítési csatornát választják, aztán tenni azért, hogy a boraik megfeleljenek a csatorna által támasztott követelményeknek. A csomagolásra, beleértve a címkézést is, nagyon oda kell figyelni, amikor valaki egy exportpiacra akar betörni, és ez azért messze nem a legnehezebben megoldható dolgok egyike.

Képek: Magyar Bormarketing Ügynökség