decor
dsc09825-1
dsc09825-1

Szakmai

Szakmai

A kíváncsiságtól az elköteleződésig – Interjú Astrid Karamira nemzetközi borimportőrrel

2025. szeptember 2.

Magyar Bormarketing Ügynökség

Magyar Bormarketing Ügynökség: Hogyan kezdett el érdeklődni a közép-európai természetes, kézműves borok iránt, miért vágott bele a népszerűsítésükbe, és hogyan illeszkedik Magyarország ebbe a vízióba?

Astrid Karamira: Volt egy üzleti tervem arra vonatkozóan, hogy miként lehet sikeresen bort importálni és forgalmazni Portugáliában. Már csak a megfelelő bor hiányzott. 2022 áprilisában részt vettem az Orange Wine Festivalon Izolában, Szlovéniában. Nem ismertem egyetlen borászt sem, és teljesen véletlenszerűen megkóstoltam egy szlovén pince borait. Szerelem volt első kóstolásra.

Soha korábban nem kóstoltam ilyen elegáns és fantasztikus narancsbort. A borászok, Marko és Maja Reia személyiségét szintén elbűvölőnek találtam. Ez egy apa-lánya duó, és a lány lassan átveszi a borászat irányítását. Azonnal nekik szegeztem a kérdést: „Bort importáló vállalkozást tervezek indítani Portugáliában. Szeretnétek velem együttműködni?” A lány azonnal elfogadta az ajánlatot, és meghívott a borászatukba, ahová néhány nappal később el is mentem. A vállalkozásom három szlovén pincészet, a Reia, az Emeran Reya és és a Guerila kilenc borának a forgalmazásával indult. Ennek hatására döntöttem el, hogy Közép-Európára fogok koncentrálni.

 

 

MBÜ: A magyar bor hihetetlenül sokszínű, 22 borvidékkel és számtalan szőlőfajtával. Ön szerint ez a komplexitás zavarba ejtő, vagy inkább vonzó?

A. K.: Szerintem a komplexitás mindig vonzó. Magyarország elég nagy ország, így természetes, hogy a bortermelés is sokszínű.

 

MBÜ: A jövőre nézve mit kellene nyújtania a magyar termelőknek, hogy nyugodt szívvel importálja a boraikat Portugáliába?

A. K.: Jelenleg csak két magyar borásszal dolgozom együtt. Ennek egyik oka, hogy a magyar (és az osztrák) borokat több importőr is forgalmazza Portugáliában. Vagyis elég sok magyar borral találkozhatunk a portugál piacon.

 

 

MBÜ: Amikor új borokat hoz be, például Magyarországról, akkor hogyan magyarázza el az ügyfeleinek, hogy milyen az adott régió borászati profilja?

A. K.: Ez valóban kihívást jelent. Mindenki ismeri a francia, az olasz és a spanyol borokat. Van, hogy elkerekedett szemmel néznek rám, és azt kérdezik: „Közép-Európában is készítenek bort?” Ez egy folyamatos oktatási feladat. Ugyanakkor az embereket izgatják az új dolgok, szeretnek új borokat felfedezni. A kóstolások során rengeteg háttérinformációt adok ügyfeleimnek a régióról, a termelőről és a szőlőfajtákról. Azt lehet mondani, hogy három év alatt sikerült egy kisebb rajongói klubot felépítenem olyan emberekkel, akik szeretik és értékelik ezeket a borokat.

MBÜ: Milyen magyar boros programok érdekelnék leginkább?

A. K.: Tokaj meglátogatása mindenképp a listám élén áll, mivel még soha nem jártam ott, de már volt szerencsém megkóstolni néhány fantasztikus bort a régióból. Remélem, hogy a közeljövőben lehetőségem lesz ellátogatni oda.

 

Fotók: Astrid Karamira

Olvasd el ezeket is!