decor
planetes
planetes

Ajánló

Ajánló

Tavasszal Loire, télen Tokaj – Boros utazás az évszakok között a Cité du Vin-ben

2025. május 13.

Balaton Kata

Mi is pontosan a Cité du Vin? Bemutatnád a helyszínt és célkitűzéseit?

A Bordeaux-ban található Cité du Vin egy világszinten is egyedülálló kulturális intézmény, amely a bornak szenteli tevékenységét.
Interaktív, digitális technológiákon alapuló állandó kiállítása, különféle kóstolási élményei, kulturális eseményei és praktikus szolgáltatásai (üzletek, éttermek) révén a Cité du Vin a világ összes borvidékét ünnepli, azok kulturális, civilizációs és egyetemes örökségén keresztül.
A látogatók széles köre – kezdők, borkedvelők, szakemberek, családok, fiatalok, cégek, francia és nemzetközi vendégek – egy látványos utazásra indulhat a világ körül, évszázadokon és kultúrákon átívelően.

A Cité du Vin már a nyitás óta viseli a „Tourism & Handicap” tanúsítványt, majd 2021-ben megkapta az NF environment – Visitor sites (francia környezetvédelmi ökocímke, amely turisztikai helyszín esetén azt igazolja, hogy az környezetkímélő működést folytat, figyelmet fordít a természetes és kulturális örökség megőrzésére és a látogatók számára környezetbarát élményt biztosít – a Szerk.) minősítést. 2022 óta a Sustainable Entertainment”, 2024-től pedig az „Accueil Vélo” tanúsítványt is megkaptuk. Az intézményt a közhasznú A Bor Kultúrájáért és Civilizációiért Alapítvány működteti és fejleszti, melynek küldetése, hogy a bor egyetemes és élő örökségét a lehető legszélesebb közönség számára tegye elérhetővé.

 

(Fotó: Cité du Vin / DBY-Photographie / GEDEON Programmes / Atelier Sylvain Roca)

 

Mióta működik együtt a Cité du Vin a Wines of Hungary szervezettel, és hogyan alakult ez a kapcsolat?

Elodie Gratuze: A Wines of Hungary-vel 2019 óta működünk együtt, és azóta erős, kölcsönösen előnyös partnerséget építettünk ki. Az évek során számos kóstolót és kulturális eseményt szerveztünk együtt azzal a céllal, hogy nemzetközi szinten növeljük a magyar borok ismertségét és elismertségét. Ez a folyamatos együttműködés lehetővé tette számunkra, hogy bemutassuk a térség gazdag borászati örökségét, valamint kiemeljük a magyar borászatok sokszínűségét és kiválóságát.

A Bor Kultúrájáért és Civilizációiért Alapítványa naponta mintegy ötven, a világ különböző tájairól érkező borkulturális partnerrel dolgozik együtt – köztük szervezetekkel, szakmai testületekkel, kereskedelmi kamarákkal és régiós egyesületekkel –, akik nevüket adják a Cité du Vin tevékenységeihez. Ezek a partnerek különleges, „nagykövet” borokat biztosítanak, amelyek egész évben szerepet kapnak az intézmény programjaiban: a Belvedere panorámás termében, a napi kóstoló workshopokon, valamint az esti eseményeken, konferenciákon és az immerszív Via Sensoria élményben is.

A Via Sensoria legújabb, „Az évszakok ritmusában” („As the Seasons Pass”) című kiadásában négy partner nyújt borokat, mindegyik egy-egy évszakot szimbolizálva. Örömmel tölt el bennünket, hogy a Wines of Hungary-t is partnereink között tudhatjuk, és hogy Tokaj régiója képviselheti a Tél évszakot ebben a több érzékre ható, különleges élményben.

 

Elodie Gratuze

 

Mi az a Via Sensoria, és hogyan kell elképzelni ezt az időszaki kiállítást?

E. G.: A Via Sensoria egy érzékszervi utazás – egyfajta immerszív kikapcsolódás, ahol négy évszak művészi értelmezése társul négy váratlan kóstolási élménnyel. A látogatók érzelmi és érzéki módon fedezhetik fel a témát. Az egyórás túrát egy sommelier-kísérő vezeti végig, aki segít az eligazodásban, figyelembe véve az akadálymentes hozzáférést is. Szakértők és laikusok, borkedvelők és teljesen kezdők, felnőttek és gyerekek egyaránt részt vehetnek az utazásban, amely eltér a hagyományos kóstolási szabályoktól, és meglepő művészi terekben kínál bort és alkoholmentes italokat.

 

(Fotó: Cité du Vin / DBY-Photographie / GEDEON Programmes / Atelier Sylvain Roca) 

 

A kiállítás az évszakokat helyezi a középpontba, természetközpontú megközelítéssel. A látogatók egy nap leforgása alatt sétálnak végig a Tavaszon, Nyáron, Őszön és Télen. A program célja, hogy érzékeny és költői élményt nyújtson, különféle eszközökkel teremtve meg az elmélyülést. A díszletet az Atelier Sylvain Roca tervezte, és négy különálló térre – úgynevezett pavilonokra – oszlik, amelyek mind egyedi formavilággal és textúrával idézik meg az évszakokat.
Az évszakváltást finoman hangolt fényváltások kísérik, így minden tér más-más fényhatást kínál. A látogatót körülöleli ez a fény, mintegy kiszakítva a mindennapok szürkeségéből. A pavilonok a kiállítás középpontjában állnak – mindegyik egy impresszionista, művészi tablót idéz meg: egy verset, videóinstallációt, zeneművet, és olykor illatot is tartalmaz, hogy minden érzékszervet megszólítson. A látogatót minden pavilonban úgy helyezik el, hogy tökéletesen átélhesse az évszakok közötti átmenetet.

 

(Fotó: Cité du Vin / XTU-architects) 

 

A Via Sensoria harmadik kiadása 2025. április 1. és november 2. között látogatható. Az élmény tovább gazdagodott, még jobban fókuszálva az érzékekre – játékos kóstolós feladatokat is bevezetve a felfedezés öröméért. Minden pavilonban a sommelier egy-egy érzékszervet emel ki, és új kóstolási módokat – például intuitív kóstolást – mutat be, hogy még élvezetesebb, befogadhatóbb és érzékibb legyen az élmény. A borválogatás teljesen megújult: az új régiók a Loire-völgy, Bordeaux, Grúzia és Magyarország. Emellett a Maison Meneau új alkoholmentes italait, valamint a Mademoiselle de Margaux kézműves csokoládéját is kínálják. Egyedülálló élmény az újrafelfedezéshez!

 

(Photo: Cité du Vin / XTU-architects)

 

Tokaj a Tél pavilon egyik fénypontja lett. Hogyan kerül bemutatásra a borválogatás az egyes pavilonokban?

E. G.: Minden évszakhoz gondosan kiválasztott bor vagy alkoholmentes ital társul, amely tökéletesen tükrözi az adott évszak hangulatát. Minden szezon lehetőséget kínál arra is, hogy az öt érzékszerv közül az egyikre fókuszáljunk, különféle kóstolási technikák – például intuitív, vak és analitikus kóstolás – révén, így az élmény egyszerre válik szórakoztatóvá, befogadhatóvá és érzékszervileg gazdagabbá.

Télen a látogatók meleg, meghitt hangulatba csöppennek. A természet nyugovóra tér, hogy felkészüljön az újjászületésre. Ez az évszak a hideg és a meleg ellentétének időszaka – ezért is tartjuk ideális választásnak a Szamorodnit, egy édes bort, amely részben botritiszes, nemes penésszel érintett szőlőből készül. Karamellizált gyümölcsös, aszalt sárgabarackos, mézes jegyeivel tökéletes ételpárosításokat kínál, és felidézi a tél meghittségét. A narancsos ízesítésű csokoládé tovább fokozza ezt a melegséget.

 

(Fotó: Cité du Vin / DBY-Photographie / GEDEON Programmes / Atelier Sylvain Roca) 

 

Mely három másik bor és borvidék társul a többi évszakhoz?

Tavasszal, amely a frissességet és megújulást szimbolizálja, a látogatók a Loire-völgy fehérborait kóstolhatják meg, különösen a Sauvignon Blanc-t, amely élénk mineralitásával és frissességével tökéletesen ragadja meg az évszak lényegét. Alkoholmentes alternatívaként grapefruit szirupot kínálnak.

Nyáron a meleg évszakhoz a Bordeaux-i Clairet bort választottuk, egy történelmi bort, amely élénk piros gyümölcsös aromáival és enyhe tanninjaival idézi fel a nyár laza, barátságos hangulatát. Alkoholmentes alternatívaként cseresznye-hibiszkusz frissítőt kínálnak.

Ősszel a természet színei inspirálnak – ekkor Grúzia híres vörösbora, a Saperavi kerül a középpontba, amely mély színéről és sűrű textúrájáról ismert. Mellé feketeribizli-szirupot kínálnak, amely visszhangozza a bor gazdagságát és színvilágát.

 

(Fotó: Cité du Vin / DBY-Photographie / GEDEON Programmes / Atelier Sylvain Roca)

 

Hogyan kell elképzelni ezt az immerszív élményt?

E. G.: A sommelier házigazdák szerepe kulcsfontosságú: Ők fogadják a látogatókat, és kísérik őket évszakról évszakra. Minden térben bemutatják, hogyan kapcsolódik az adott bor az évszakhoz, miközben a hangok, fények és költészet világában együtt mozognak a vendégekkel. A sommelier célja, hogy kiemelje az adott borvidék sajátosságait és a terroir sokszínűségét, miközben olyan egyedi kóstolóélményt nyújtson, amely innovatív módon ébreszti fel az érzékeket és mélyíti el a látogatók borélményét.

 

(Fotó: Magyar Bormarketing Ügynökség/Lang Nándor)

 

Hogyan segítheti ez a kiállítás a magyar borok nemzetközi láthatóságát?

E. G.: Ez a kiállítás a széles közönséget célozza meg – kezdve a laikusoktól a szakértőkig, a családoktól a fiatalokon át egészen a cégekig, valamint a francia és nemzetközi látogatókig –, így kiváló lehetőség a magyar borok ismertségének növelésére. Az érzékszervi élmény révén hívjuk meg a látogatókat, hogy felfedezhessék a Tokaji borok egyedi jellemzőit, köztük kevésbé ismert stílusokat, mint például a Szamorodni. Ez az immerszív élmény nemzetközi figyelmet irányít Tokaj borainak minőségére, sokszínűségére és sokoldalúságára. Az utazás végén egy különleges párosítás – Szamorodni bor és narancsos ízesítésű csokoládé – mutatja meg, milyen kifinomult egyensúly alakítható ki a bor komplexitása és a csokoládé élénk ízvilága között.

 

Fotó: Cité du Vin / XTU-architects 

 

Borítókép: Cité du Vin / XTU-architects 

Fotók: Cité du Vin / XTU-architects, Cité du Vin / DBY-Photographie / GEDEON Programmes / Atelier Sylvain Roca, 

www.laciteduvin.com és Magyar Bormarketing Ügynökség

 

Olvasd el ezeket is!