decor
20251006_094120
20251006_094120

Ajánló

Ajánló

A BORTURIZMUS MŰVÉSZETE – ENSZ TURIZMUS KONFERENCIA PLOVDIVBAN

2025. október 27.

Keszler Patrícia

Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének borturisztikai konferenciáját idén október 6-7-én Bulgáriában, Plovdivban rendezték meg, amely a világ egyik legrégebbi városaként többezer éves borkultúrával és gazdag kulturális hagyományokkal bír, 2019-ben Európa kulturális fővárosa is volt.

54844511176_32c5a05842_b

A The Art of Wine Tourism című konferencia elsődlegesen arra kereste a választ, hogy a borturizmus mennyiben képes a gazdasági diverzifikáció és a társadalmi befogadás előmozdítására, hogyan és milyen eszközökkel segíti a kulturális hagyományok megőrzését, milyen mértékben tudja kiaknázni a művészeteket és a kreativitást a látogatói élmények növelése érdekében, de mindemellett fontos szerepet kapott a regionális kohézió, a környezeti fenntarthatóság és az innováció témaköre is a borvidékek turisztikai jövőképének alakításában.

A kétnapos konferencia fókuszában a borturizmus művészeti vonatkozásai álltak, így az építészet, a zene, az irodalom, a vizuális és előadóművészetek, de a kulináris hagyományok, a vendéglátás, a dizájn, valamint a digitális és élményalapú történetmesélés is kiemelkedő szerephez jutott. A hagyományos borászati technikáktól a borospoharak készítéséig és a magával ragadó borkóstolók megszervezéséig a borturizmus értékláncának minden aspektusa egyfajta művészetként jelent meg, amelyet érdemes felfedezni, megőrizni és ünnepelni. Mindez azt mutatja, hogy a borturizmus a kulturális csere, a fenntartható helyi fejlődés és az innovatív élmények színtere, amely sokféle utazót vonz, beleértve a fiatalabb generációkat és azokat is, akik alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat keresnek.

A konferencia dinamikus programja, amely panelbeszélgetéseket, szakértői előadásokat, mesterkurzusokat és tematikus borvidéki látogatásokat tartalmazott, találkozásra ösztökélte a politikai döntéshozókat, az idegenforgalmi szakembereket, a vállalkozókat, a borászokat, az akadémikusokat és a borszakértőket a világ minden tájáról.

A konferencián 27 országból több, mint 300 résztvevő gyűlt össze, amely kiváló platformot biztosított a diplomáciai képviselők, borkereskedők, borászati és idegenforgalmi szakemberek számára, hogy megosszák egymással a borturizmus terén szerzett ismereteiket és bevált jógyakorlataikat. A Magyar Bormarketing Ügynökség képviseletében Keszler Patrícia szenior kommunikációs menedzser volt jelen az eseményen.

54844754759_f47e7853db_b

A rendezvényt összekötötték az október 3-5. között zajló városi borfesztivállal, így a korábban érkező vendégek már a konferencia előtt beható ismereteket szerezhettek a helyi borászatok kínálatáról. A rendezvény fő helyszínéül a Boris Hristov Kultúrpalota szolgált, egyúttal minden program a művészeti szférát volt hivatott összekapcsolni a borok világával: a mesterkurzusokat múzeumokban (Philippopolis Püspöki Palota, Etnográfiai Múzeum) tartották, az ebédet a Városi Képtár nagy aulájában tálalták, a megnyitót neves bolgár jazz zenészek kíséretében a Városi Színház télikertjében, a boros tematikájú operarészleteket pedig a Történeti Múzeum csodálatos, aranyozott termében hallgathatták meg a nemzetközi vendégek.

20251007_132150

A konferencia nyitónapján beszédet mondott Konstantin Dimitrov, Plovdiv polgármestere, Georgi Tahov, Bulgária agrárminisztere, Zurab Plolikashvili, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének főtitkára és Miroslav Borshosh, Bulgária magyar származású turisztikai minisztere, illetve Sandra Carvao, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének piackutatási és marketing igazgatója.

54844756109_58788e355a_b

A megnyitók után panelbeszélgetés következett, melynek fókuszát a délkelet-európai régiós turizmusban rejlő lehetőségek témája adta: a magasszintű politikai ülésen a regionális fejlesztés előmozdítása érdekében részt vettek a bolgár, görög és montenegrói turisztikai minisztériumok képviselői, valamint a Török Turisztikai Promóciós és Fejlesztési Ügynökség (TGA) és az UNESCO szófiai regionális irodájának munkatársai, akik a koordináció fontosságát hangsúlyozták az infrastruktúra megerősítéséhez, a termékek diverzifikálásához és a marketing javításához a borturizmusban és a fenntartható turisztikai fejlesztésekben.

20251006_131634

A következő szekcióban Camilla Lunelli, a Gruppo Lunelli kommunikációs igazgatója mutatta be az általa képviselt céget és azok jól bevált gyakorlatait: a Lunelli csoporthoz tartozik ugyanis a Ferrari Trento, amely Olaszország vezető luxusborászata. Ezután ismét egy panelbeszélgetés következett chilei, bolgár, francia és olasz borászatok kommunikációs vezetőinek a részvételével, akik a borturizmus élményközpontúságáról beszélgettek a művészetek és a legújabb technológiák bevonásának szükségességét hangsúlyozva. A szünetekben lehetett kóstolni őshonos bolgár fajtákat: Mavrud, Rubin, Shiroka Melnishka Loza, melyek a legjellegzetesebb borfajták Bulgáriában.

A bolgár nemzeti ételeket felsorakoztató ebédet követően az előzetes jelentkezések alapján 4 mesterkurzusra gyűjtötték össze a jelentkezőket, akik kiemelkedő borturisztikai helyszínekről érkező (Spanyolország, Dél-Afrika, Olaszország, Chile), neves külföldi előadók tolmácsolásában hallgathatták meg a művészeti gasztronómia fontosságáról, a rendezvényszervezés legújabb trendjeiről, a muzeális helyszínek borturisztikai szerepéről, illetve az audiovizuális történetmesélés előnyeiről szóló előadásokat. A program szintén bolgár nemzeti fogásokat és őshonos bolgár borokat felvonultató gálavacsorával zárult a Grand Hotel Plovdiv különtermében.

20251006_215735

Október 7-én, a konferencia másnapja egy panelbeszélgetéssel indult a Great Wine Capitals Global Network három meghívott vezető tagjának részvételével Spanyolországból, Portugáliából és Argentínából.

20251007_104459

Fotók: Keszler Patrícia

Olvasd el ezeket is!