2025 április 10. / Keszler Patrícia Judit
Az IWINETC (International Wine Tourism Conference) 16. alkalommal látta vendégül a világ borturisztikai szakembereit, ez alkalommal Morvaországban, mely 18.000 hektáros borvidékével Csehország borainak 96%-át adja. A nagy múltú borturisztikai rendezvényen - melynek házigazdája és sikeres lebonyolítója a 10. jubileumi évben, 2018-ban Budapest volt - minden évben több száz, közel 50 országból érkező borturisztikai szakember, borászat, egyetemi oktató, sommelier, az állami szférában dolgozó turisztikai hivatalnok vesz részt. Idén a résztvevők több, mint kétharmada a fogadó országon kívüli helyszínről érkezett, legnagyobb számban az amerikaiak képviseltették magukat, de Kanada, az Egyesült Királyság, Skandinávia és számos ázsiai ország küldöttje is a látogatók között szerepelt.
A rendezvény hivatalos megnyitójára március 26-án a kora reggeli órákban került sor, melyen az IWINETC alapítója, Anthony Swift mondott beszédet, majd a Cseh Turisztikai Hivatal képviselői mutatták be a rendező ország turisztikai látványosságait és borturisztikai lehetőségeit. A látványos és informatív prezentációkból megtudhattuk többek között, hogy Csehország főbb turisztikai vonzerejét 200 kastélya és 17 UNESCO örökségi helyszíne adja, és bár a cseheket elsősorban sörös nemzetként ismerik világszerte – a 100 liter / év / fő fogyasztással világelsők – borturisztikai kínálata is egyre figyelemreméltóbb. A főváros természetesen még mindig az ország legfontosabb turisztikai desztinációja, ám a Prágától alig 30-40 kilométernyire fekvő kisebb települések, mint Mĕlník vagy Radobýl bortúrái, az 1200 kilométernyi borútvonal, a kiépített bicikliúthálózat és a konferencia helyszínének családi pincészetei is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az idelátogatók körében.
A konferencia előadóinak sorában olyan neves előadókkal találkozhattunk, mint az amerikai Paul Wagner, a Wine Travel Awards (WTA) bírája, nemzetközileg elismert borturisztikai szakértő (akit szakmai berkeken belül borturisztikai guruként is emlegetnek), Judith Lewis digitális marketingstratéga, a mesterséges intelligencia szakavatott ismerője, vagy Robin Shaw, a Wine Tourism Australia alapítója, a Legjobb Ausztrál Bor Oktató (2023) cím birtokosa.
A két nap alatt olyan aktuális kérdések és témák kerültek elő a prezentációk során, melyek kikerülhetetlenek a turizmus ágazatában tevékenykedők számára. Számos ötletet és példát láthattunk a Napa-völgy élményközpontú szemléletváltásától a mexikói Guanajuato 22 borászatának összefogásából született sikeres közösségi vállalkozásig arra vonatkozóan, hogy a különböző digitális platformok specifikus használatával, a személyre szabott üzenetekkel, vagy a történetmesélés meggyőző erejével hogyan érhetnek el a turisztikai vállalkozások növekvő látogatószámot; mekkora szerepet játszik a borászatok és vendéglátók, a városi és megyei vezetők összefogása a regionális borturizmus fellendítésében és ezt milyen eszközökkel lehet elérni; de a vendéglátási protokoll naprakész tudásátadása, a turisztikai szereplők folyamatos képzése és az élményközpontú turisztikai trendek is mind témájául szolgáltak az előadásoknak.
Talán az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó és ma vitathatatlanul a legaktuálisabb téma is előtérbe került, melyet Judith Lewis szuggesztív prezentációjában hallhatott a közönség A mesterséges intelligencia hatékonysága és használatának módja a borászatok számára címmel. A konferencia másik kiemelkedő programpontjaként a szakmai előadók bevonásával tartottak panelbeszélgetést, melyen a borturisztikai élmények emlékezetessé tételéhez adtak gyakorlati tanácsokat, hangsúlyozottan az egyéni igényekre szabott bortúrákra fókuszálva, de stratégiai tippek és jógyakorlatok is nagy számban elhangzottak a hagyományos borturizmus modern, dinamikus, edukatív és kulturálisan gazdagító élménnyé való átformálásához.
A Magyar Bormarketing Ügynökség kiállítóként is jelen volt a rendezvényen. A konferencia délelőtti és délutáni kávészüneteiben a Magyar Bor standon kóstoltatta és ismertette meg az általa képviselt, a korábbi MBÜ hírlevélben közzétett felhívásra jelentkezett három borászat, a Pannonhalmi Főapátság pincészete, a villányi Polgár Pincészet, illetve a szentendrei Rustica Borműhely egy-egy tételét, illetve borpromóciós termékekkel népszerűsítette hazánk borturisztikai kínálatát. A magyar borok hatalmas népszerűségnek örvendtek, rengetegen érdeklődtek Magyarország borvidékei iránt, a résztvevőkön túl a külföldi előadók és neves sajtóorgánumok, így a Daily Mirror stábja is látogatását tette standunknál.
A konferencia záró eseményeként egy előzetes kapcsolatfelvételekre épülő B2B találkozóra került sor 42 utazásszervező részvételével. Magyarország borturisztikai kínálata iránt hatalmas érdeklődés mutatkozott: ügynökségünk tíz megbeszélést vezényelt le külföldi bortúrákat szervező szakemberekkel, akik Bulgáriából, Olaszországból, az Egyesült Államokból, Svájcból, Németországból, Izraelből, Kanadából, Szlovéniából és Ausztráliából érkeztek. A tárgyalópartnerek elsődlegesen a magyarországi bortúrák, a borrégiók specifikumai és az általuk kínált vendéglátóipari lehetőségek iránt érdeklődtek, a találkozók eredményeként számos előremutató kapcsolat került kiépítésre.
A borturizmus egyik legnagyobb presztízsű nemzetközi eseményének számító IWINETC konferencián való ügynökségi részvételünk egyértelműen pozitív hozadékkal zárult: megerősített bennünket abban, hogy Magyarország előkelő helyen szerepel a világ borturisztikai térképén, és örömmel konstatáltuk, hogy ismertsége nemhogy töretlen, de felívelő tendenciát mutat: a résztvevők többsége korábban már járt hazánkban és több borrégiót is testközelből volt szerencséje megismerni, mely újabb látogatásokra és turisztikai kínálatuk magyar borturisztikai desztinációkkal való bővítésére ösztönzi őket. A Nemzeti Bormarketing Stratégiában célkitűzésként megfogalmazott újragondolt borturizmus szempontjából számos jógyakorlatot ismerhettünk meg az előadások és beszélgetések által, melyek olyan inspiratív és követendő példák, amelyek hazai megismertetése és jövőbeni alkalmazása Magyarország borturizmusának fejlesztéséhez is hozzájárulhat, hiszen országunk egyedi turisztikai adottságai szakmai hozzáértéssel és közösségi összefogással nálunk is további borturisztikai fellendülést hozhat.
Fotók: Magyar Bormarketing Ügynökség
A Német Sommelier Szövetség elnöke, Yvonne Heistermann nem újonc a magyar borok világában
Ők öten az idei Borászok Borásza díj várományosai
Borturisztikai találkozó Morvaországban
Tokaj egyike a bordeaux-i Via Sensoria kiállítás négy kiemelt borvidékének!
Mi fán terem a kadarka?
A furmint egyértelműen Magyarország első számú fehérszőlő-fajtája – Wojciech Bońkowskival beszélgettünk
„Lenyűgözött, milyen sokat fejlődtek a borok” – Interjú Fongyee Walker Master of Wine-nal
Murán innen, Zalán túl!