2024 október 30. / Geri Ádám
2024 szeptemberében három napot Tokajban töltött, így alaposabb betekintést nyerhetett a borvidék életébe, az aszú szerepébe. Milyen általános benyomásokat szerzett?
Lenyűgözött, amit ott láttam, hihetetlen, ahogyan a hagyományok tetten érhetők az egész borvidéken. Mindazonáltal örömmel tapasztaltam, hogy a borászatok többsége a jövőre fókuszál, és ennek érdekében igyekszik még jobban megismerni a területeket, a dűlőket. Tokaj egyedülálló borvidék, és az ott születő aszú igazán különleges bor.
Csupa jót mond, mégis az az ember érzése, hogy a világ ezt nem így látja. Mintha a franciaországi – elsősorban a sauternes-i – és az ausztriai botritiszes borokat sokkal többre értékelné a nemzetközi piac.
Én nem feltétlenül gondolom így. Sauternes ugyanúgy küzd, a régió nagyon sok pincészete elképesztően nehéz időszakon megy keresztül. Az osztrák Trockenbeerenauslese (TBA) borok kétségtelenül sikeresek – köszönhetően nem utolsósorban annak, hogy bár különlegesek és kis mennyiségben érhetők el, viszonylag kedvező az áruk. A tokaji aszúval véleményem szerint az az egyik fő baj, hogy nem kap kellő nyilvánosságot. Nincs eléggé kommunikálva, hogy ez mennyire egyedülálló bor, és ilyet az ember nem kaphat máshol.
Tokaji élményeiről videó is készül a YouTube-csatornájára. 160 ezres követői bázisával – mondhatni – influenszer státuszt vívott ki magának a Master of Wine-ok között. Ebben a minőségében kérdezem: hogyan lehet a Z és a millenniumi generációt megnyerni az édes bor ügyének?
Nem egyszerű, mivel a fiatalok nem feltétlenül ezeket a borokat keresik. A kulcs azonban itt is a megismertetés, a kommunikáció. Mindenképpen megmutatnám a Z generáció és a millenniumi tagjainak is, hogyan illeszkedik például a tokaji aszú az életformájukba. Hogyan gazdagíthatják az éttermi élményeiket, ha az ételük mellé édes bort rendelnek. Ezek a borok remekül párba állíthatók az ételekkel, nagyon sok borász mégsem aknázza ki az ebben rejlő lehetőségeket. És persze az sem elhanyagolható, hogy a természetes édes boroknak általában alacsonyabb az alkoholtartalma, ami szintén fontos hívószó lehet a fiatalok esetében.
Mi lehet a legfontosabb üzenet a tokaji aszúval és általában Tokajjal kapcsolatban, és mi az, ami biztosan nem fog beválni?
Elsősorban a sommelier-ket venném célba, nekik magyaráznám el, micsoda gasztronómiai lehetőség, gazdagság rejlik a tokaji száraz és édes borokban egyaránt. Mindenképpen a különlegességüket hangsúlyoznám, annál is inkább, mert a sommelier-k mindig történeteket keresnek, amiket aztán a vendégek asztalánál továbbadhatnak. Az viszont biztosan nem járható út, ha arról mesélünk, hogy milyen elismertek és keresettek voltak egykor a tokaji borok az egész világon. Az emberek a jelenről szeretnek hallani, kevésbé érdekli őket a múlt. Ráadásul szinte minden borvidék elmondhatja magáról, hogy a történelem során hosszabb-rövidebb ideig komoly hírnévre tett szert.
Látogatása során az édesek mellett kóstolta a tokaji száraz borokat és a pezsgőket is. Ön szerint melyik kategória hozhatja el a várva várt nemzetközi sikert?
A tokaji száraz borok nagyon izgalmasak, szerintem komoly vonzerőt jelenthetnek a borértő közönségnek bárhol a világon. A pezsgőkkel kapcsolatban viszont már nem gondolom ugyanezt. Divatba jöttek a buborékos borok, viszont éppen ezért egyre több helyen készítenek ilyesmit, és talán komolyabb tapasztalatokkal is, mint errefelé. Nem hiszem tehát, hogy a pezsgő jelenti a megoldást Tokaj számára.
Tokajban csak a helyi és a regionális fajták engedélyezettek. Segítene, ha nemzetközi fajták is bekerülhetnének a kínálatba?
Az a jó, ha arra helyezzük a hangsúlyt, amiben egyediek vagyunk. A fogyasztók is ezt keresik manapság. Egy sokadik pinot noir vagy chardonnay borral nehéz lenne kitűnni.
Összességében milyennek látja jelenleg Tokaj, a tokaji aszú helyzetét a világban?
Ahogy említettem, a tokaji borok általában nem elég ismertek, nem beszélnek eleget róluk. Nagyobb hype-ra van szükség Tokaj körül. Ebben kiemelt szerepük kell legyen a sommelier-knek és a különböző kóstolóknak, előadásoknak, eseményeknek, legyen szó a ProWeinról vagy más nemzetközi borszakmai vásárokról. A tokaji aszú készítése nagyon látványos folyamat, ezt is ki kellene használni. Nemzetközi tartalomgyártókkal együttműködve rengeteg videóanyagot lehetne készíteni az aszúsodott szemekről, az aszúszemeket egyenként leszedő szüretelőkről vagy éppen az ódon pincékről. Azt kell mondjam, a tokaji aszú a közösségi médiára termett. Én ebben – és nem csak azért, mert magam is tartalomgyártó vagyok – komoly kiugrási lehetőséget látok.
Milyen a franc, ha villányi?
A tokaji bor nagy esélye a kínai konyha – interjú a kínai sztárséffel
„A sommelier Európa-bajnokság olyan, mint egy olimpia”
Százezer palack magyar bor került a brit fogyasztók asztalára!
A Magyar Bor sikere Dél-Koreában: Magyarország díszvendégként nyűgözte le a közönséget a Daejeon International Wine Expo-n
Az ősz íze a narancs!
Elindult a BorKatedra! – Beszélgetés Horkay Andrással
Ezért igyunk tokaji aszút! - Interjú Konstantin Baum Master of Wine-nal