2024 június 12. / Geri Ádám / Fotók: ANAKA / Cité du Vin / XTU architectsURL másolásaFacebook megosztásTwitter megosztás

Kulisszatitkok a világ leghíresebb bormúzeumából

Miért érdemes borisszának és bornemisszának egyaránt elmennie a bordeaux-i La Cité du Vin bormúzeumba? És mit nyer vele Magyarország, hogy magyar borok is jelen vannak a kiállításon? Többek között ezekre a kérdésekre válaszolt a bor.hu-nak Florence Maffrand, a múzeum nemzetközi partneri kapcsolatokért felelős vezetője.

A bordeaux-i székhelyű La Cité du Vin-t a világ első számú bormúzeumaként, boros élményközpontjaként tartják számon. Ön szerint mik azon legfontosabb ismérvek, amelyek segítségével ki tudta vívni ezt az elismerést?

A Cité du Vin az egyetlen bormúzeum, ami nem csak a közvetlen környezetével foglalkozik, hanem a világ minden részéből bemutatja a jelentős régiókat, terroirokat. Szintén fontos, hogy a borról, mint kulturális örökségünkről beszél. Teszi mindezt a lehető legmodernebb formában. Nemcsak maga az épület 21. századi, de az ismeretátadás is a mai kor legújabb technológiai vívmányainak segítségével történik. Az információ itt valódi élménnyé válik. Végül, de nem utolsósorban a kiállítás mindenkinek szól. Borszakértőnek és laikusnak, helyieknek és külföldi látogatóknak, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A rengeteg kínált aktivitás között mindenki megtalálja a kedvére valót.

 

 

Érdemes meglátogatni a múzeumot azoknak is, akik kevésbé érdeklődnek a borok iránt, vagy ez kifejezetten a borkedvelők számára lett létrehozva?

Mint említettem, a múzeum a bort, mint az emberi kultúra szerves részét mutatja be. A bor nyolcezer éve velünk van, alakítja a tájainkat, a közösségeinket, a hitünket, az életstílusunkat, a hagyományainkat, a társas kapcsolatainkat, miközben nagy teret enged a kreativitásnak. Amikor a borról beszélünk, egyszerre beszélünk történelemről, földrajzról, éghajlatról, mezőgazdaságról, természetről, innovációról, vallásról, művészetről. Ráadásul ezek borvidékenként máshogy jelennek meg a borban, segítségével tehát más népek kultúráját is megismerhetjük. Az elmondottak miatt a múzeumunk egyáltalán nem csak a borkóstolásról szól, sokkal inkább a világ felfedezéséről.

 

Florence Maffrand

 

Találkozhatnak a látogatók magyar borokkal is? Ha igen, milyen formában?

Az alap belépőjeggyel megtekinthető a mindenkori állandó kiállítás, aminek a végén, a múzeum Belvédère névre keresztelt tornyában megvendégeljük a látogatókat egy pohár borral. A bort a vendég választja ki abból a kínálatból, amit mi a partnerségi kapcsolataink révén összeállítunk. Mindenkor tizenöt, különböző országokból, régiókból származó, más-más stílusban elkészített bort válogatunk be a listára. Mindig rendelkezésre áll egy sommelier csapat is, amelyik segít, hogy mindenki az ízlésének megfelelőt választhassa ki. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy 2019-ben partneri megállapodást köthettünk Magyarországgal, amit 2024-ben meghosszabbítottunk a Magyar Bormarketing Ügynökséggel. Ennek köszönhetően magyar bor is szokott szerepelni a kínálatban, illetve időről időre vannak speciális programok, amiken szintén felbukkannak magyar borok.

 

 

Miért jó Magyarországnak, a magyar bornak jelen lennie a Cité du Vin-ben?

A Cité du Vin-t egy közhasznú alapítvány működteti, aminek feladata a borkultúra ápolása. Azért jött létre, hogy támogassa és népszerűsítse a bornak a számtalan kulturális, történelmi és szimbolikus aspektusát és hogy megőrizze mindezt a következő generációk számára is. Mindez a múzeum által válik mindenki számára hozzáférhetővé, átélhetővé. Ezért hoztuk létre a partnerségi kapcsolatainkat is, amiből ma már több mint ötven van a világ minden tájáról. Nagyon fontos számunkra, hogy Magyarország is része ennek.

 

A 2024-2025-ös évadban terveznek magyar programokat, például dedikált magyar borkóstolót vagy mesterkurzust?

Az elmúlt években voltak magyar kóstolók, melyeket Magyarországról érkezett szakemberek tartottak a múzeum falai között. Ezen kívül tartottunk dokumentumfilm-vetítést a Tokaji borvidékről, de készítettünk magyar vonatkozású podcast műsort is. A Magyar Bormarketing Ügynökséggel éppen most dolgozzuk ki a 2025-ös együttműködés részleteit. Amint véglegesítésre kerülnek, tájékoztatást fogunk adni a látogatóknak.

 

 

2023-ban a Cité du Vin-t üzemeltető csapat először ment külföldre csapatépítésre. Helyszínül Magyarországot választották. Minek köszönhetjük ezt a megtiszteltetést?

2023 egy különleges év volt számunkra. Az állandó kiállítás megújítása miatt egy hónapra bezárt a múzeum, így nekünk is kicsit több idő jutott kipihenni és továbbképezni magunkat. Ebbe belefért egy három napos tanulmányi út a sommelier csapatunkkal. Magyarországot választottuk, mert Etyeken, Egerben és Tokajban három nap alatt három nagyon különböző borstílussal tudtunk megismerkedni: a tokaji aszúval, az egri bikavérrel és az etyeki pezsgőkkel. Sokszínű élményben és fantasztikus fogadtatásban volt részünk mindenhol, egyben kiváló alkalom nyílt arra, hogy még magasabb szintre emeljük az együttműködésünket a Magyar Bormarketing Ügynökséggel.

 

A Cité du Vin-en belül működik a Latitude20 vinotéka, ahol magyar borokat is árusítanak. A bolt vezetője, Arnaud Guichard elmondása alapján nagyon örülnek annak, hogy magyar borok is szerepelnek a kínálatban: „Kitűnnek egyedülálló minőségükkel, méltó módon képviselik Magyarország boros hagyományait. Magyarország huszonkét borvidéke számos szőlőfajtát és talajtípust vonultat fel, ez a sokszínűség a stílusban is megjelenik. Ez a magyar borok egyik fő vonzereje.”

 

Címfotó: ANAKA/Cité du Vin / XTU architects / Casson Mann/ Agence Clémence Farrell

URL másolása Facebook megosztás Twitter megosztás
Lapozás vissza Lapozás előre

Tíz év, számtalan díj: etalonná vált a Zelna olaszrizling

Elolvasom

Tisztára, mint egy parfüm!

Elolvasom

Kulisszatitkok a világ leghíresebb bormúzeumából

Elolvasom

Ikertornyok a magyar szőlészetben!

Elolvasom
2019 - 2021 Bor.hu Minden jog fenntartva!
Spotify Facebook Youtube Instagram tiktok