2021 október 22. / Szabó Edit
A Budapest Borfesztiválon debütált az új arculat, megváltozott a logó, a szlogen, és az idei évjáratból elkészül az első közösségi bor is. Ötödik sebességbe kapcsolt a Mátra?
Igen, lendületben vagyunk, hihetetlen mennyiségű pozitív energia gyűlt össze a borvidéken, de semmi nem megy egyik napról a másikra, a változásokat komoly előkészítő munka előzte meg. Amikor megválasztottak hegyközségi elnöknek, azonnal felvettem a kapcsolatot Horkay Andrással, mert szükségesnek éreztem, hogy rendet tegyünk a mátrai borpiramisban.
Ez mit jelent pontosan?
Megvolt a piramis csúcsa, de hiányoztak az alapok, vagyis megvolt a termékleírás a superior kategóriára, és el is készült néhány remek mátrai csúcsbor, de az alapboroknál teljes volt a káosz, pedig ezeknek kellene tartaniuk az egész építményt. András azonnal munkához látott a helyi borászok egy szűkebb csapatával, és az eredmények most kezdenek megmutatkozni.
Tehát nem a borvidék arculatváltása volt az elsődleges cél?
Nem, az ennek a hároméves munkának a következménye volt. Előbb meg kellett fogalmaznunk, hogy mit is jelent számunkra a Mátra, és ebből nőtt ki minden más. Mit jelent számotokra a Mátra?
Magyarország második legnagyobb történelmi borvidéke, és a legnagyobb hegyvidéki borvidék. Tehát fontos számunkra a hegy, fontos a borok sokarcúsága, és fontos, hogy az itt élő borászok közössége egyre szorosabb. Ezt tükrözi az új szlogenünk is:
Hogyan lehet mindezt megfogalmazni a borok szintjén?
Horkay András az első pillanatban letett a borászok elé egy kérdőívet, és amikor a válaszokat értékeltük, egyértelművé vált, hogy mennyire egyformán látjuk ezt a kérdést. Ezt a borvidéket nem lehet leírni egyetlen szőlőfajtával, tehát nem a fajtát, hanem a borok stílusát kellett egyértelműen meghatároznunk. Fontos, hogy gyümölcsös, elegáns, könnyen iható, szerethető borok készüljenek nálunk, és ez a fehér- és a vörösborokra egyaránt igaz.
Nehéz volt megalkotni a termékleírást?
Könnyebb volt, mint vártuk, mert a termékleírásunk 2014-ben újult meg legutóbb, és akik annak a megalkotásában részt vettek, profi munkát végeztek. Sem az OEM kategóriájú, sem a superior minősítésű borok leírásán nem kellett komolyan változtatnunk, itt csak pici finomításokra volt szükség. Ráadásul időközben kijött az új bortörvény, ami szépen szabályozza a bio, a natúr és a természetes borok rendszerét, így nem volt más dolgunk, mint hogy az ide vonatkozó részeket átemeljük a saját szabályozásunkba. Azt hiszem, egy egzakt leírás készült végül, amellyel a borvidék szereplői is azonosulni tudnak. Számomra ez a legfontosabb.
Hogyan következett mindebből az arculatváltás?
A borvidéki logót minden OEM kategóriájú boron fel kell tüntetni, de a régi logónkon már egy kicsit túllépett az idő, nehezen volt beilleszthető a modernebb címkék világába. Munka közben rájöttünk, hogy ezen a téren is meg kell újulnunk. Először arra gondoltunk, hogy bármennyire is szeretjük az őzikét, mennie kell. Ebben az egyik hónapban mindannyian egyetértettünk, aztán a következő hónapban, amikor az erre felkért ügynökség prezentálta a terveket, mindenkinek elkezdett hiányozni az őzike. Ezen aztán vitatkoztunk egy nagyot, de bevallom, én is elbizonytalanodtam végül, pedig előtte harcosan képviseltem azt a véleményt, hogy nem kell az őzike a logóba.
Tehát maradt?
Igen, maradt, csak modernebb formát öltött. És arra is rájöttünk, hogy miért nem tudtuk elengedni. Azért, mert nagyon erősen tiszteljük a hagyományainkat, és ez így is van rendjén. Nem egy új borvidéket építünk, hanem a meglévőt újítjuk meg, de ehhez szükség van a gyökereinkre, tudnunk kell, hogy honnan indultunk, és ami jó, azt meg kell őriznünk.
Hol fogunk majd találkozni az új logóval?
Minden kommunikációs anyagunkon, a borok címkéjén, a hamarosan debütáló közösségi borunk kupakján, és mindenhol, ahol a Mátrai borvidék megjelenik.
Tehát lesz közösségi bor is?
De lesz ám! Novemberben debütál, de ezzel kapcsolatban sajnos titkolóznom kell. Csak annyit mondhatok el, hogy fehérbor lesz, öt szőlőfajtából állhat, de se a fajtákat, se a bor nevét nem árulhatom el a megjelenésig.
Azt azért megtudhatjuk, hogy milyen kritériumok alapján készül, és hány borászat vesz részt a megalkotásában?
Tizenkét borászat vállalta, hogy elkészíti a Mátrai borvidék első közösségi borát a 2021-es évjáratból. A kritériumrendszer szerint 70%-ban illatos fajták alkotják, legalább 3 szőlőfajtából készül, de egyik sem haladhatja meg a 35%-ot, és nem lehet kevesebb, mint 5%. Ezen belül minden borászatnak marad még egy kis tere, hogy belecsempéssze a borba a saját egyéniségét.
Hogyan döntitek el, hogy minőségileg mely borok felelnek meg az elképzeléseiteknek?
Mivel a közösségi bor egységes palackban, közös néven és azonos elemeket tartalmazó címkével jelenik meg, nagyon fontos számunkra, hogy kizárólag hibátlan, az elképzeléseket maradéktalanul tükröző borok kapják meg a besorolást. Éppen ezért a Mátrai Borbíráló Bizottságon belül külön csoportot hoztunk létre a közösségi borok minősítésére.
Elkészül tehát a borvidék alapbora, és megvan a superior kategória is. Mi lesz a kettő között?
Itt szeretnék visszacsatolni a szlogenünkre: Hegyek. Borok. Közösség. A hegyeink számunkra nagyon fontosak, hiszen egyedi, vulkanikus ízvilágot adnak a borainknak, és ennek a speciális termőhelynek az értékeit kötelességünk megmutatni. Ez lesz a következő kategória. Így tehát lesz egy közösségi borunk, amely az illatos könnyedséget, egy hegyborunk amely a vulkanikus mélységet és a termőhelyet, és lesz egy superior kategóriánk, amely a Mátra kimagasló értékeit mutatja meg a fogyasztóknak. A második és harmadik kategóriában már a vörösborok is megjelennek, mert igaz ugyan, hogy még mindig a fehérborainkról ismernek bennünket, de itt az ideje, hogy mindenki rácsodálkozzon ennek a különleges adottságú borvidéknek a nagyszerű vörösboraira is.
Azt mondtad a beszélgetésünk elején, hogy hihetetlen mennyiségű pozitív energia gyűlt össze a borvidéken. Szerepe van ebben annak is, hogy fiatalodnak a borvidéki szereplők?
Mindenképpen! Nagyon sok borászcsaládban végbement a generációváltás, vagy – ahogyan nálunk is – a felnőtt gyerekek csatlakoztak a szülőkhöz, és mellettük, velük együtt dolgoznak. Biztos vagyok benne, hogy erre a megújulásra most áll készen a borvidék, hiszen rengeteg a lelkes, tettre kész fiatal, fantasztikus a csapat, és mindannyian hiszünk a közösség erejében.
A Mátrai borvidék megújulásának egyik motorja Horkay András borszakértő. Őt arról kérdeztük, milyennek látja a borvidéket, hol tart és merre halad a mátrai borászok közössége.Kovács Zita azt mondta, hogy azonnal igent mondtál a felkérésre. Látsz potenciált a Mátrai borvidékben?
Egyértelműen komoly potenciált látok benne, és nem csupán a borvidék mérete, adottságai, a fajták változatossága, hanem az ott élő borászok közössége miatt is. A Mátrának komoly, jól képzett, párbeszédre, együtt gondolkodásra és együttműködésre nyitott szakemberei vannak, velük tényleg el lehet indulni a megújulás felé.
Hogy megy a közös munka?
Egyre jobban. Az első megbeszéléseken még csak néhány borász volt jelen, de folyamatosan tágul a kör, és az új szereplők újabb és újabb gondolatokat, ötleteket hoznak. Nagyon szépen épül és tisztul a koncepció, kezdenek körvonalazódni az irányok, a termékleírással és a közösségi bormárkával kapcsolatban nagyot léptünk előre.
Mit vársz a novemberben debütáló közösségi bortól?
Azt, hogy hatalmas lendületet kapunk általa. Úgy tűnik, sikerült felébresztenünk ezt a kitűnő adottságokkal rendelkező borvidéket a Csipkerózsika-álmából, és a borászok alig várják, hogy megmutathassák, mire képes a terület, és mire képesek ők maguk. Most a Mátra könnyed, illatos világa lép a fogyasztók elé egy egyértelmű üzenettel, aztán a következő szinteken a vulkanikus hegyek értékeire hívjuk fel a figyelmet, de azt is megmutatjuk, hogy ez a terület magas minőségű, nagy borok megalkotására is képes. Ha mindezt alá tudjuk támasztani a megfelelő marketing- és kommunikációs eszközökkel, nyert ügyünk van.
Készen álltok arra, hogy akár a nemzetközi borélet számára is megmutatkozzatok?
Az még korai lenne. Először a hazai piacot kell meggyőznünk a Mátra értékeiről, és nem egyenként, hanem egységesen, borvidéki szinten megmutatkozva.
Gondolom, nehéz jóslatokba bocsátkozni, de mit látsz, mennyi idő alatt érhettek el átütő eredményeket?
A bor lehet Dél-Korea következő italtrendje
Milyen a franc, ha villányi?
A tokaji bor nagy esélye a kínai konyha – interjú a kínai sztárséffel
„A sommelier Európa-bajnokság olyan, mint egy olimpia”
Százezer palack magyar bor került a brit fogyasztók asztalára!
Az ősz íze a narancs!
Elindult a BorKatedra! – Beszélgetés Horkay Andrással
Ezért igyunk tokaji aszút! - Interjú Konstantin Baum Master of Wine-nal