2020 november 11. / Ercsey Dániel
Gyakran hallom ismerősöktől, hogy végre megjött az új bor, nem kell többé a - nyilván rosszabb minőségű - régit inni. Ez a megközelítés, túl azon, hogy ma már semmi alapja sincsen, valójában egy cseppet sem megmosolyogtató, ősi tapasztalatból fakad. Dédszüleink még valóban így örültek az újboroknak, hiszen az egy éve hordóban álló régi addigra már vagy elfogyott, vagy a megfelelő kezelés híján valóban nehezen ihatóvá vált.
Idősebb Pieter Brueghel festménye, a Szent Márton-napi bor, amit a művész az 1560-as években festett. Jól látszik rajta, hogy a közösség mennyire ki volt éhezve az újbor megjelenésére
No de mi is az az újbor?
Technikailag az adott év szüretét követően frissen kierjedt, vagyis elkészült borok az újak, melyeket jellemzően novemberben szoktak piacra dobni. Ennek is történelmi okai vannak.
Elődeink a kalendáriumot tekintették elsődleges és néha egyetlen olvasmányuknak a Biblia mellett, a népi megfigyelés pedig az volt, hogy a szüretet követően általában Márton napjára erjedtek ki az új borok. Ezután kezdték Szent Mártonhoz kötni az új bor fogyasztását.
Divatja leginkább a vörösboroknak van ilyenkor, de fontos tudni, hogy az újbor lehet vörös, fehér, de még rosé is. Utóbbi esetekben nem is jelent mást, mint a minél gyorsabban forgalomba hozott bort az adott évjáratból. Ehhez természetesen korai érésű szőlőfajtákra van szükség. Azok a borászok, akik rendelkeznek ilyen szőlőkkel, gyakran versenyeznek azon, hogy kinek a bora jelenik meg elsőként a boltok polcain. Ezek a primőr borok általában szeptember első napjaiban már kaphatóak, köszönhetően a gyakran augusztus eleji szüretnek.
Újbor kóstolása a pincében
Elméletileg minden újbor egészen a következő évi újborok megjelenéséig új bornak számít, de a gyakorlatban érdemes a következő év Húsvétjáig elfogyasztani a palackok tartalmát. Ennek az az oka, hogy a bor folyamatosan változik a palackban is, és azok a friss, gyümölcsös aromák, amiket a borászok az újborokkal szeretnének megmutatni nekünk, nagyjából eddig maradnak felismerhetőek. Persze utána sem „romlanak meg“, de az ízélmény már más lesz.
Mi ez a felhajtás a Márton-nap körül?
A popkultúra sajátossága, hogy leegyszerűsíti a dolgokat. Márton-napkor lehetőleg együnk libát és bontsunk mellé egy újbort, természetesen vöröset. Ha már a párolt káposzta is szóba kerül, netán Szent Márton, ahogy a köpenyének a felét a koldusnak adja, máris túlteljesítettük a penzumot! Az igazán sikeres újborok ugyanis lehetőleg egy naphoz kötődnek. A világszerte legismertebb francia újbor, a Beaujolais Nouveau (ejtsd: bozsole nuvó) mindig november harmadik csütörtökén éjfélkor kerül forgalomba, Sanghajtól New Yorkig.
Egy, a Beaujolais nouveau-t népszerűsítő francia sláger (La Rue Kétanou - Le Beaujolais)
Az olaszoknál az újbor forgalomba hozatali időpontja november 5., míg a német kultúrkörben jellemzően november 11., vagyis Márton-nap.
Az ilyenkor forgalomba kerülő vörösborok érlelés nélkül lettek lepalackozva és a borászok kerülni igyekeznek a túl sok tannint is, tehát a borok jellemzően frissek, gyümölcsösek, nincs meg bennük az érlelt vörösborokra jellemző „szárító érzés“ a szánkban, amit a csersav okoz.
Ha pedig elfogadtok egy tippet egy borszakírótól: a megszokottnál jobban hűtsétek be ezeket a vörösborokat, mert a gyümölcsös aromák úgy jobban érvényesülnek majd a pohárban!
Nincsen jobb program egy otthoni újborkóstolónál szeretteink körében.
A bor lehet Dél-Korea következő italtrendje
Milyen a franc, ha villányi?
A tokaji bor nagy esélye a kínai konyha – interjú a kínai sztárséffel
„A sommelier Európa-bajnokság olyan, mint egy olimpia”
Százezer palack magyar bor került a brit fogyasztók asztalára!
Az ősz íze a narancs!
Elindult a BorKatedra! – Beszélgetés Horkay Andrással
Ezért igyunk tokaji aszút! - Interjú Konstantin Baum Master of Wine-nal