2020 május 20. / Szűcs-Balás VeraURL másolásaFacebook megosztásTwitter megosztás

„Mitől jó a jó borfesztivál?”

Költőinek, netán feleslegesnek érezzük a kérdést? Tekintettel arra, hogy igen széles spektrumot ölel fel a borfesztiválok sokasága stílusban, méretben és megannyi egyéb jellemzőben, bizonyára sokunknak vannak kedvencei és olyanok, amelyekre nem szívesen megyünk el. Ami azt mutatja, hogy ahogy a bornak, úgy a borfesztiválnak is nagyon sok, részben szubjektív értékmérője van. Túllépve azon az alapvetésen, hogy a mindenkori fesztiválszervezőnek legelőször is a biztonsági feltételeket kell megteremtenie (ahogy egy forgalomba kerülő bornak is a NÉBIH kritériumoknak kell megfelelnie), egy sor olyan kérdés merül fel, ami aztán meghatározza a látogatottságot, a nyereségességet, a hosszú távú sikert… De mitől lesz mégis az egyik vonzóbb, bájosabb, különlegesebb, mint a nagy többség? Ezt a kérdést próbáljuk körbejárni néhány példán keresztül, egyben borászatokat megszólítva, hogy azt a dilemmát is górcső alá lehessen venni, hogy egy borászat miért nem sajnálja az időt és energiát, hogy egyiken-másikon megjelenjen, míg sok vásárt kihagy.

A biztonságot említve fontos kiemelni, hogy most ugyan nem a fesztiválok idejét éljük (még ha sokan át is álltak kreatív online megoldásokra – ld. eseménynaptárunkat), de arra mindenképp jó egy ilyen átmeneti időszak, hogy újratervezzünk, átgondoljuk az eddigieket, finomítsunk jövőbeli terveinken. Mindezt annak érdekében, hogy valódi és autentikus üzenetet, tartalmat nyerjen az, amit olyan gyakran hangoztat a turisztikai ágazat (nem véletlenül), miszerint hazánk a fesztiválok országa. Számos borfesztivál sajnos még ma is abban merül ki, hogy faháztól faházig sétálva kóstolhatunk helyi vagy épp nagyon nem helyi tételeket, a soron tömeggyártott, kommersz import-termékeket kínáló árusok pultjai váltják egymást, a fő műsorszámot pedig kétes kulturális értéket képviselő esti koncert jelenti. Szerencsére szép számmal vannak értékes, igényességet jelentő fesztiválok, kisebbek-nagyobbak, régóta működők és újak. Milyen jó lenne, ha a hazai vagy épp külföldi látogató csak ilyenekbe botlana - na de milyen is az ilyen?

Nem véletlen, hogy elsőként az Etyeki borvidék híréért, látogatottságáért oly sokat tevő Rókusfalvy Pált szólítottuk meg, aki a helyi termelőkkel és az Etyeki Piknik sorozattal bebizonyította, hogy egy borvidék kitartó munkával, rendszeresen elérhető fesztiválokkal olyan desztinációvá nőheti ki magát, ahová a rendezvényeken kívül is gyakran látogatnak a borturisták, kirándulók. Az ezredforduló környékén indították a tavaszi Pincefesztivál és az őszi Kezes-lábos rendezvényeket, amelyek 10 éven keresztül építették a borvidék vonzó imázsát. 2013-ban egy új típusú rendezvénysorozatra váltottak, azóta az év négy évszakához kötődő Etyeki Piknikeket szervezik meg a folyamatosan szépülő Újhegyi Pincesoron (azaz a Gasztrosétányon), ahol a jó fesztivál egyik kulcseleme biztosított: mintegy 800 méter hosszan, az itt működő pincék, présházak, sajt- és sonkaműhelyek, cukrászatok, szörpösök, parasztudvarok nyitnak ki ilyenkor.

"Etyek egyik hatalmas ereje épp abban rejlik, hogy itt nem egy faházat látogat meg az ember, hanem a bor „szülőhelyére”, a pincébe, présházakba lép be, ahol nem egy kereskedővel, hanem magával a borásszal találkozik személyesen, akinek a neve a címkén szerepel."

- foglalja össze a helyszínben rejlő potenciált Rólusfalvy Pál. A 25 különböző helyszínt (boros- és pezsgőpincéket, sajttermelő- és cukrászműhelyt, sonkást, szörpöst stb.) ráadásul vendégborászok, helyi és környékbeli termelők, kézműves és gasztronómiai kiállítók egészítik ki, így még gazdagabbá téve a kínálatot. Nem utolsósorban a művészetek is központi elemei minden rendezvényüknek, a harmonikás előadása után a következő portán egy színházi előadást, a rákövetkezőn néptánccsoportot talál a látogató. Ez a fajta sokrétűség eredményezi, hogy nem egyetlen helyszínre és egyetlen időpontra összpontosul a néznivaló, hanem gyakorlatilag egy „élményfolyam” mentén csöppenünk egyik ámulatból a másikba a sétányon haladva.

Ahogy Rókusfalvy fogalmaz, a rendezvények indulásától, 2003-tól a minőség, a hagyományőrzés, az értékteremtés és az igényes kultúra mellett tették le a voksukat. A minőséget nemcsak a kiállítók szintjén követelik meg ellenőrzött termelőkre korlátozva a meghívást, de a programkínálat is gondos mérlegelés alapján áll össze, kerülve a vásári, bazári megoldásokat.

A rendezvény egyik sajátossága, hogy családokkal, gyermekes látogatókkal is terveznek, ami nem csak egy eldugott játszóházat jelent, hanem a helyszín és a programok is azt szolgálják, hogy megérje akár csak néhány órácskára kiugrani barátokkal, gyerekekkel, kutyával az etyeki szőlőkbe, a nem mellesleg belépőjegy nélküli fesztiválra. Természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy a fővároshoz ennyire közeli helyszín milyen előnyöket jelent, ezen előnyöket viszont ez esetben teljes mértékben sikerül kiaknázni, amit az mutat, hogy még az egynapos téli Piknik – amely a turisztikai holtszezonban, januárban kerül megrendezésre – is szép számmal vonz látogatókat. A legnagyobb résztvevőszámmal a Tavaszi Etyeki Piknik büszkélkedhet, még egy hűvös áprilisi napon is 20 ezer fölé emelkedik a látogatók száma, de e tekintélyes mutató mellett legalább ilyen fontos, hogy sokan (gyakran külföldiek) a következő dátumról érdeklődve, ahhoz igazítják utazásukat.

A téli Pikniket még sikerült megrendezni a járvány előtt, a tavaszi azonban már áldozatául esett a lezárásoknak, így erre a helyzetre is megoldást kellett találni:

„A tavaszi eseményt sajnos el kellett halasztanunk, ez azonban nem azt jelentette, hogy ebben az időszakban magukra hagytuk a követőinket: minden projektünkhöz kapcsolódóan különböző izgalmas programokat költöztettünk az online térbe, amelyek rendkívüli népszerűségnek örvendtek. Így például a Piknik kapcsán a Maradj Otthon Fesztivál egyik alapító szervezőjeként hetente kétszer népszerű barátainkkal az otthonukban főztünk, amit a Facebook csatornánkon lehetett követni. Létrehoztunk egy kis piaceteret, ahol az előre online megrendelt termékeket lehetett átvenni vagy akár a szabályok betartásával személyesen vásárolni. Mindkét esetben elsősorban olyan termékek, alapanyagok voltak elérhetők, amelyek a Piknik termelőitől származtak. Ez az egyik nyeresége ennek a nehéz időszaknak, hiszen ez a fejlesztés életben marad, webshopon keresztül továbbra is elérhetőek lesznek a borok, pezsgők, gasztronómiai termékek.

De szerveztünk online borvacsorát is, amelynek az volt a lényege, hogy a résztvevők megkapták az előkészített és vákuumfóliázott menüt a hozzájuk tartozó borokkal együtt és online kapcsolaton keresztül séffel és két borásszal közösen készíthették és költhették el a vacsorájukat, mindezt úgy, hogy egyébként nyilvános eseményként bárki követhette az izgalmas beszélgetést.

Most a várva várt lazítás időszakában hétvégente Etyeki Piknik Light néven nyitott pincéket tartunk, természetesen a szabályok maximális betartásával. Az MTÜ Covid-kézikönyve alapján készítettünk egy Piknik Light Kódexet is, hogy a szabályok egyszerű és megnyugtató formában is a vendégek rendelkezésére álljanak. A nyári időszakban ezt tervezzük és mivel így minden hétvégén várhatjuk a vendégeket, összességében magas látogatói létszámra számítunk úgy, hogy egy időben csak biztonságos embermennyiség lesz az egyes helyszíneken. Reményeink és elképzeléseink szerint az Őszi Etyeki Piknik pedig szeptember 5-6-án már igazi, hamisítatlan szüreti rendezvény lesz!„

A borászatokat arról is kérdeztük, hogy miként látják a borfesztiválon való részvétel kérdését, mi az, ami miatt egy vállalkozás vezetője úgy dönt, hogy pénzt és időt nem sajnálva megjelenik egy rendezvényen. Az etyeki borász szerint kiemelt szempont a közvetlen anyagi megtérülés és nem feltétlenül befektetésként vagy reklámköltésként tekint egy-egy termelő a rendezvényekhez való csatlakozáskor. Tapasztalataik alapján az Etyeki Piknikre nagyon szívesen mennek a vendégborászatok, hiszen egy olyan eseményhez kapcsolódnak ilyenkor, amelyet autentikussága miatt egyre inkább borértő, a bort értékelő fogyasztók, vásárlók látogatják.

A fejlődés, fejlesztés azonban folyamatos kell legyen, hiszen ha a borvidék megtalálta üzenetét, erősségeit, különleges értékeit, és ezek mentén sikerült brandet építeni, a hírnév megtartása és öregbítése legalább ennyi munkát és innovatív megoldásokat követel.

Ezen gondolat mentén született meg az e-tyek applikáció, amely a helyi turisztikai szolgáltatásokat teszi online, gombnyomásra elérhetővé, és ugyanezért telepítettek LED-paneles infópontokat, indítottak az alkalmazáson keresztül is foglalható e-bike bérlést.

Etyek tehát az egyik legjobb példa arra, hogyan válhat egy borfesztivál-sorozat egy régió motorjává, hogy aztán az év csendesebb időszakában is visszatérő vendégekkel egész éves borturisztikai célponttá váljon. 

A következő cikkben Villány és Tokaj felé vesszük az irányt…

URL másolása Facebook megosztás Twitter megosztás
Lapozás vissza Lapozás előre

Borozás a kéktúra útvonalán

Elolvasom

Tokaji borok a kínai Dragon Phoenix Boriskolában

Elolvasom

Nem kérdés, hogy szükséges a változás - Interjú Gere Andreával

Elolvasom

Borturisztikai találkozó Morvaországban

Elolvasom
2019 - 2024 Bor.hu Minden jog fenntartva!
Spotify Facebook Youtube Instagram tiktok