2024 november 10. / Ercsey Dániel
Azt hallottam, hogy Sopronban is megindult az együtt gondolkodás.
A borvidékünk az elmúlt évtizedben Csipkerózsika-álomba szenderült. Egy-két termelőtől eltekintve – akikre természetesen azóta is büszkék vagyunk – mintha eltűntünk volna az ország bortérképéről. Nem sokkal a pandémia előtt végül leültünk egy kis csapattal egy közös gondolkodásra, és arra jutottunk, hogy nincs más lehetőségünk, mint az előremenekülés. Ugyanis, ha igazak a számok és jól látjuk a tendenciákat, akkor – hacsak nem teszünk valamit – a borvidékünk a 30-as, 40-es évekre eltűnik a boros horizontról.
Súlyos szavak. Mi lett a megoldás?
A szűk kör arra jutott, hogy nincs értelme megfelelő tervezés nélkül belevágni semmibe, úgyhogy először kidolgoztunk egy stratégiát, amit utána próbáltunk megvalósítani. Szerencsére eleve úgy gondoltuk, hogy a terveket menet közben állandóan korrigálni kell majd, talán ennek köszönhető, hogy nem omlott össze minden rögtön az első évben, amikor jött a Covid. Egyértelműnek tűnt, hogy a borvidékünk és a birtokaink mérete miatt – ne legyenek illúzióink, a Soproni borvidék legnagyobb szereplői is kicsinek számítanak nemcsak nemzetközi, hanem még hazai összehasonlításban is! – kizárólag az összefogás, a valódi közösségépítés, a közösségi marketing ereje segíthet, és ha mindezt komolyan gondoljuk, akkor nemhogy öt perc, de öt év is kevés a kitűzött célok eléréséhez. Hosszas építkezésre készültünk, aminek teljesen kétséges a kimenetele, de szerintünk ennyivel tartozunk a múltunknak, a jelenünknek és talán a jövőnknek is.
Esetleg konkrétumokat is mondanál?
A stratégia megvalósításának első eleme a Vinodom névre hallgató közösségi vinotéka létrehozása volt. A belvárosi Deák tér mellett 2023-ban megnyílt borboltban egyelőre a hatályos jogszabályok szerint kóstolókat nem tarthatunk, mivel a közelben található egy iskola – de a város és a hegyközség keresi a kompromisszumos megoldást –, viszont meg lehet vásárolni majdnem az összes soproni termelő borát. Emellett közösségi térként, mintegy kovászként működik a hely, hiszen azóta a helyi termelők részvételével itt rendezzük meg az adventi vásárt, de volt már az épületben nemzetközi divatesemény, ott tartották a városi borversenyt és idén nyáron egy háromnapos mini irodalmi fesztivált. A jövőben – ha végre rendeződik a borkóstoltatás lehetőségének jogi háttere – borbemutatókat is tervezünk, amelyeken bemutatkozhatnak a termelők, összehasonlíthatjuk az évjáratokat, a dűlőink karakterét vagy éppen egy adott szőlőfajta borait. Emellett a Vinodom a termelői edukáció helyszíne is: előadásokat, tanfolyamokat tartunk, hiszen a borvidék túlélésének az egyik kulcsa az, hogy a gazdák profi módon termesszenek szőlőt, készítsenek bort és adják el azt. Hiszem, hogy az amatőrök kora lejárt, ebben az ágazatban és ebben a gazdasági környezetben csak professzionális hozzáállással lehet sikereket elérni.
Mintha a közösségi média felületein is aktívabbak lennétek…
Igen, már a nagyobbnak számító magyar borvidéki oldalak látogatószámát is elértük, és miután rájöttünk, hogy jobb, ha ezt nem a borászok csinálják, hanem egy helyi marketingügynökség, az interakciók száma és az oldal közösségépítő szerepe is növekszik.
Molnár Ákos, a Soproni Borvidék Hegyközségének elnöke
Mi a helyzet a budapesti bemutatkozással?
Hosszú idő után tavaly újra megjelent a borvidék a főváros közönsége előtt. Ezt az idén is terveztük, de nem jött össze, viszont reméljük, hogy a jövő év elején újra ott leszünk. Az a cél, hogy a soproni termelők minden évben lehetőséget kapjanak arra, hogy egy budapesti kóstolón szólítsák meg a borszakírókat, a kereskedelem és a vendéglátás szereplőit. Jó lenne, ha mindenki észrevenné, hogy egyrészt a klímaváltozás, másrészt a borászati szemlélet- és a termelői magatartás-változás miatt a soproni bor már rég nem az, mint negyven, harminc vagy akár húsz éve volt. A soproni bor – köszönhetően jó néhány termelőnek – felnőtt minőségben a versenytársakhoz határon innen és túl.
Azt gondolom, hogy ez a fiatal borfogyasztókra gondolva még édeskevés…
Megpróbálunk rájuk is koncentrálni. Az idősebbeknek meghagytuk a borászbált – megjegyzem, rendkívül sikeres –, de az új generáció már másféle megközelítést igényel: laza sétálókóstolóra invitáltuk őket a Hey, Poncichter! eseménnyel, ami olyan népszerű volt a nyáron, hogy már tervezzük a második fordulót. Az eseményt a régi soproni gazdanegyedben tartottuk, az ott dolgozó termelők mintegy nyitott pinceként várták a borkedvelőket, és mellette vendégül látták a borvidék más részein dolgozó borászatokat, így szinte minden borvidéki szereplő bemutatkozhatott, ha volt hozzá kedve. Nem mi szervezzük, de lehetőségeinkhez mérten támogatjuk a VinoBeats rendezvényt, amelyen a könnyűzene mellé igényes street food kerül a tányérba és jóféle helyi borok a pohárba. Szintén aktív résztvevői vagyunk a SopronFestnek, amelyen dűlőtúrákkal és a megszokott Poncichter negyeddel is várjuk a fesztiválozókat. A dűlőtúra amúgy rendkívül népszerű program nemcsak a borkóstoló, hanem a táj miatt is. A Fertő mint a legnyugatibb sztyepptavunk, a környék beépítetlensége, az érintetlennek tűnő vidék vagy éppen a szőlővel beültetett kultúrtáj egyedülálló látványt tár a szemünk elé. Valahányszor megpillantom, hálát adok, hogy ide születtem, itt élhetek és dolgozhatok.
Akkor mondhatjuk, hogy Sopron újra sínen van?
Csak óvatosan, hiszen tényleg többismeretlenes az egyenlet, de elindult a munka, zajlik egy generációváltás, új, fiatal csillagai vannak a borvidéknek, a borok pedig egyre több termelőnél már minőségben is felnőttek a feladathoz. Reméljük, hogy ezt a piac, a fogyasztók is érzékelik és értékelik.
22 magyar borvidék borait küldtük Rómába a Szentatyának karácsonyra!
Most akkor bikavér, vagy Bull’s Blood?
A hordón túl: borok érlelése alternatív módszerekkel
A bor lehet Dél-Korea következő italtrendje
A tokaji bor nagy esélye a kínai konyha – interjú a kínai sztárséffel
Százezer palack magyar bor került a brit fogyasztók asztalára!
Elindult a BorKatedra! – Beszélgetés Horkay Andrással
Ezért igyunk tokaji aszút! - Interjú Konstantin Baum Master of Wine-nal