2024 január 10. / Szabó Edit / Fotók: Wines of Hungary UKURL másolásaFacebook megosztásTwitter megosztás

Noha édes, az aszú nem desszertbor!

Két évvel az első nagy sikerű „Sweet Tokaj Lunch” után újra a tokaji aszúk kerültek reflektorfénybe a brit fővárosban. A programot a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatásával a Wines of Hungary UK szervezte.

Toronyi Zsuzsa, a Wines of Hungary UK ügyvezetője hosszú évek óta fáradozik azon, hogy a magyar borokat minél jobban megismerje és megszeresse az angol és a nemzetközi piac. Ő honosította meg a brit fővárosban a Furmint Februárt, amelyet 2019-óta nagy sikerrel rendeznek meg minden évben, és ő hozta tető alá azt a „Blue Danube” fantázianevű rendezvényt is, amelynek során Közép-Kelet-Európa remek kékfrankosai mutatkoznak be minden ősszel Londonban.

 

Sweet Tokaj Lunch 2021

 

Ugyancsak az ő kezdeményezése volt az a rendhagyó „Sweet Tokaj Lunch”, amelynek 2021 októberében az Isa Bal Master Sommelier és Jonny Lake séf által vezetett londoni Trivet étterem adott otthont. A két szakember korábban vezető pozícióban dolgozott a Heston Blumenthal cégcsoportnál, és ők vitték a híres, 3 Michelin-csillaggal büszkélkedő Fat Duckot is. 2018-ban döntöttek úgy, hogy önálló vállalkozásba kezdenek, és megnyitották a Trivetet, amely 2022-ben szerezte meg első Michelin-csillagját.

 

Jonny Lake séf

 

Isa Bal és Jonny Lake egyaránt elkötelezett híve a tokaji borkülönlegességeknek, de még számukra is izgalmas vállalkozás volt egy olyan hatfogásos ebédet megkomponálni, amelyben minden egyes étel mellé tokaji aszúkat töltöttek pohárba. A szűk körű, ám annál befolyásosabb – kereskedőkből, újságírókból, sommelier-kből és Master of Wine-okból álló – közönség a legmagasabb elismerés hangján szólt az ötletről és a megvalósításról egyaránt, és mindenki egyetértett abban, hogy a tokaji édes borok gasztronómiai szerepével kapcsolatban új időszámítás kezdődött. Megdőlt az az általánosan elfogadott nézet, hogy az aszú desszertbor, amelynek kizárólag az étkezések végén, az édesség mellett van a helye, hiszen a homár, a borjúbríz vagy a galamb társaként is tökéletesnek bizonyult.

 

A Sweet Tokaj Campaign 2023

 

Egyetlen rendezvény azonban csupán csepp a tengerben. Jó és fontos, mert valamire felhívja a figyelmet, a szokásokat azonban nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni. Átfogó stratégia, folyamatos jelenlét szükséges ahhoz, hogy az üzenetek célba érjenek, és a meghatározó éttermek sommelier-i dolgozni kezdjenek a tokaji édes borokkal.

 

 

A második nagy megmozdulásra 2023 őszén, október és december között került sor. Ez már egy átfogó kampány volt, amelyben tíz magyar pincészet és tíz angliai fine dining étterem vett részt. Az együttműködés során a tíz étterem mindegyike választott magának egy tokaji borkülönlegességet, amelyhez megálmodott egy ételt, és azt a borral együtt kínálva az étlapján is tartotta egészen december végéig. A kampány fontos eleme volt továbbá, hogy a Decanter nevű mértékadó boros magazin decemberi száma 16 oldalt szentelt a tokaji édes boroknak, főként az aszúnak és a szamorodninak, és bemutatta az éttermek által megálmodott bor-étel párokat is.

A Magyar Bormarketing Ügynökség és a Wines of Hungary UK által létrehozott eseménysorozat egyértelműen azt igazolta, hogy a vendéglátóipar szakemberei nyitottan állnak az aszúhoz, és kifejezetten inspirálja őket a lehetőség, hogy ilyen nagy formátumú borokkal dolgozhatnak. A programsorozat során bemutatott borok olyan hazai pincészetektől érkeztek, amelyeknek van már angliai importőrük, így az is tovább szélesítette a lehetőségeket, hogy az importőrök értékesítési promócióval támogatták a kampányt.

 

Sweet Tokaj Gala

 

A rendezvénysorozat záróakkordjaként a szervezők gálaebédre hívták a brit szakembereket, hogy megköszönjék a közös munkát. Akárcsak két éve, az ebédnek most is a Trivet étterem adott otthont, a fogásokat Isa Bal és Jonny Lake alkotta meg. A borokat Harmath Csaba gasztronómus mutatta be a közönségnek.

„Ismét fantasztikus munkát végzett a Trivet csapata. Az ételek egyenként is izgalmasak voltak, de még ennél is fontosabb, hogy az ötfogásos menü a borokkal együtt teljesen koherens egészet alkotott” – meséli a gasztronómus, aki szerint azért sem volt könnyű a bor-étel párok megalkotása, mert egy-egy tányéron belül is sokféle, rafinált ízvilág mutatkozott meg. Előételként például a ház focacciáját tálalták, és mellé mangalicát, háromféle módon, így a vendégeknek volt lehetősége játékra, összekóstolásra. Az ember nem is gondolná, hogy egy sáfrányos rizottóval körített, ropogós ördöghalhoz jól esik az édes bor, de a páros Harmath Csaba szerint remekül működött, és nem volt ez másként a borjúmirigy esetében sem, amit ezúttal füstölt maitake gombával és zöldfűszerekkel kínáltak.

 

 

Hogy az ételsorban egy „török reggeli” is helyet kapjon, az minden bizonnyal a török származású Master Sommelier, Isa Bal ötlete volt. A joghurtos-szezámos sütit meggyel, fekete olívás karamellel és joghurtfagyival bolondították meg, és mellé két 5 puttonyos aszút töltöttek pohárba. Nem kérdés, hogy ez a párosítás is kiváló volt, ami szintén arról győzte meg a jelenlévőket, hogy a tokaji édes borok egyaránt jól működnek sós és édes ételek mellett, és a lehetőségeknek csupán a fantázia szab határt. „Jonny Lake az élményfőzés bajnoka, és ahol a szakács élvezi a munkát, ott a vendég mindig jól jár” – foglalja össze tapasztalatait Harmath Csaba, aki úgy véli, hogy több ilyen esemény kellene, és nem csupán Angliában, hanem szerte a világon.

 

Tokaji aszúk Londonban: Harmath Csaba, Toronyi Zsuzsa, Magyar Enikő szakdiplomata és Kumin Ferenc nagykövet

 

„Két éve még a rácsodálkozás, a meglepetés élménye volt fontos, most pedig már azt tartjuk szem előtt, hogy az akkor elért eredményeinket felhasználva tovább tudjunk építkezni. Számunkra nem kérdés, hogy a tokaji aszú a világ legjobb édes bora, és úgy tűnik, hogy ezt már egyre többen értik és tudják. Sok színvonalas étterem tartja a borlapján, a gond csak az, hogy nem dolgoznak vele, nem kínálják, nem állítják fókuszba” – mondja Toronyi Zsuzsa, aki szerint csak folyamatos jelenléttel lehet átütő sikert elérni az értékesítés terén. Az üzenet egyértelmű: noha édes, az aszú nem desszertbor, hanem egy rendkívül értékes, magas minőségű borkülönlegesség, amely egyedi technológiával készül, és méltán vívott ki magának rangot az eltelt évszázadok alatt.  Itt az ideje, hogy újra megismerjük, felfedezzük értékeit, és élvezzük azt a komplexitást és harmóniát, amit akár önmagában, akár egy étel mellett nyújtani képes. A rendezvény szervezői bíznak benne, hogy az ilyen és hasonló pozitív élmények motiválják majd a döntéshozókat, és lassan, de biztosan emelkedni fog az eladott palackok száma a nemzetközi piacon. Mert ne tévedjünk: egyedül a sikeres értékesítés a kulcsa annak, hogy Tokaj folyékony aranya évszázadok múlva is hirdesse ennek a páratlan régiónak a dicsőségét.

 

URL másolása Facebook megosztás Twitter megosztás
Lapozás vissza Lapozás előre

Ufó szállt le Tokajban!

Elolvasom

Bianca, Jázmin, néró és a többiek

Elolvasom

A magyar bor nyert tizenöt nagykövetet!

Elolvasom

Megnyílt Magyarország legnagyobb borbárja, maga a Balaton!

Elolvasom
2019 - 2024 Bor.hu Minden jog fenntartva!
Spotify Facebook Youtube Instagram tiktok