2025 április 21. / Szabó Edit
A düsseldorfi ProWein a nemzetközi italszcéna egyik legfontosabb seregszemléje, a hely, ahol kelet a nyugattal, észak a déllel találkozik, európai és tengerentúli termelők és importőrök adnak egymásnak randevút. A rendezvény dátuma mindig az elsők között kerül be az italkereskedők és borimportőrök naptárjába, ide mindenki azért jár, hogy fenntartsa és megerősítse a már meglévő kapcsolatait, és persze azért, hogy minél több új vásárlót szerezzen. A hazai borászok többsége évek óta a Magyar Bormarketing Ügynökség (MBÜ) által szervezett közösségi standon fogadja a meglévő és potenciális partnereit. Költséghatékony, ezért vonzó ez a megoldás azok számára, akik szeretnék megőrizni és továbbfejleszteni nemzetközi kapcsolataikat, hiszen tudjuk, hogy a borok hatékony értékesítése szempontjából az együttműködés a külföldi kereskedőkkel ma már elengedhetetlen.
A vásár hangulata
A ProWein mindig hozza a formáját – így volt ez az idén is –, ám a szervezők nem ülhetnek a megszerzett babérokon. A vásár az utóbbi években komoly versenytársat kapott, a Wine Paris ugyanis az idén már 10%-kal több látogatót vonzott, mint a düsseldorfi rendezvény, de még így is 42 ezer ember hömpölygött a kiállítás csarnokaiban. Van, aki mindkettőt látogatja, de aki szűkösebb büdzséből gazdálkodik, annak döntenie kell, hogy a jól bevált módszereket és a jól ismert terepet választva a ProWeinra nevez be, vagy megnézi, hogy seper az új seprő, és Párizsba vált jegyet. Az egészséges versenyben mindig a fogyasztó jár jól, hiszen mindkét vásár a maga módján igyekszik vonzóvá válni a kiállítók szemében.
Számunkra persze mindig az a legfontosabb, hogy a magyar stand iránt mekkora az érdeklődés. A beszámolók szerint meglehetősen pezsgő volt az élet a házunk táján, de pontos és árnyalt képet majd csak akkor kapunk, ha az illetékesek feldolgozzák a kitöltött kérdőíveket. Ebből kiderül majd, hogy a részt vevő borászatok hogyan értékelik a standot, a kapott szolgáltatásokat, és a negatív vélemények is nagyon fontosak, hiszen minden visszajelzés tanulságul szolgál a jövőre nézve. Egy másik kérdőív pedig azt méri fel, hogy a borászok számára melyik vásár a legvonzóbb, hová látogatnának el legszívesebben. Az MBÜ munkatársai aztán a kapott vélemények alapján rangsorolnak a megjelenési lehetőségek között.
Különlegességek, izgalmas programok a rendezvényen
Mivel a ProWeint nemcsak bor-, hanem szeszesital-szakkiállítás is, tanulságos figyelni a szeszesital-pavilon egyre nagyobb népszerűségét. Látható, hogy a borágazat és a spiritszektor között egyre komolyabb a verseny, és ezt érdemes figyelembe venni. A másik érdekesség az, hogy évről évre egyre több érdeklődőt vonz a no/low zóna, vagyis az alkoholmentesített és az alacsony alkoholtartalmú borok világa. Az első években még csak néhány tucatnyian kóstoltak ott, idén pedig alig lehetett odaférni a tételekhez. Ez is olyan fejlemény, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Új helyszínen a magyar stand
Aki még nem volt ilyen helyen, el sem tudja képzelni, mekkora területen zajlik a ProWein. Az egymáshoz kapcsolódó csarnokok és pavilonok rendszere igazi vásárvárost formáz, és ebben a labirintusban egyáltalán nem mindegy, hogy egy borászat vagy egy ország hol kap lehetőséget a megjelenésre. Nos, a magyar stand az idei évtől új helyre került, nem túl távol a bejárattól, a nagyon látogatott portugál standok közelébe, így könnyű volt megtalálni, de még véletlenül belebotlani is. Nagy volt az érdeklődés a kiállító borászatoknál, és a főfolyosóról nyíló bárrészben is mindig többen üldögéltek, kóstoltak az ott tartózkodó sommelier-k irányításával. A vásáron mind a hat borrégiónk képviseltette magát. Összesen 26 társkiállító vett részt a programon, de közülük többen is közösségi márkát képviseltek, így elmondhatjuk, hogy összesen 32 magyar borászat jelent meg az MBÜ düsseldorfi közösségi standján.
Programok, mesterkurzusok
A magyar stand szervezői több kiváló, nemzetközi hírű szakembert kértek fel, hogy segítsék a munkát, és voltak köztük helyi szakértők is, hiszen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a ProWein közönsége 46%-ban német. Yvonne Heistermann, a Német Sommelier Szövetség elnöke két telt házas mesterkurzust tartott. Az Izgalmas utazás a magyar borrégiókon át című program általánosabb képet festett a hazai borok világáról, míg Az újrafelfedezett kékfrankos – Egy valódi klasszis című kóstoló a kékfrankosokat állította középpontba. Konstantin Baum MW, a világ egyik legismertebb szakmai influenszere egyre otthonosabban mozog a magyar borok világában. Az MBÜ meghívására tavaly Tokajba látogatott, és a túrán készült videófilm nagy népszerűségnek örvend a 160 ezres követői bázisú YouTube-csatornáján. A jól induló együttműködés következő állomása Düsseldorf volt, ahol Konstantin Baum vezényelte le a szakmai szervezetek delegáltjai számára szervezett – nem csupán telt házas, hanem várólistás –, magyar borokat bemutató ProWein Fórum kóstolót, de a vulkanikus borokat, az őshonos fajtákat és a magyar pezsgők világát bemutató mesterkurzusai is telt házzal futottak.
Az MBÜ fontosnak érzi, hogy szorosabb kapcsolatot építsen ki a média képviselőivel, a véleményvezérekkel és az influenszerekkel, ezért együttműködést kezdeményezett egy német márkastratégiai kommunikációs ügynökséggel, és már a ProWein előkommunikációját is az ő segítségükkel bonyolították le. A magyar stand iránti fokozott érdeklődés egyértelműen igazolta a döntés helyességét.
Konklúzió
A párizsi és a düsseldorfi vásár után most egyértelműen az a feladat, hogy a Magyar Bormarketing Ügynökség szakemberei eldöntsék, hogy melyiken milyen módon vesznek részt a jövőben. Nem titok, hogy egy-egy nemzetközi megjelenés komoly erőforrásokat emészt fel, és nem lehet mindig ugyanolyan energiákat mozgósítani. A szervezői csapat a borászok visszajelzései alapján mérlegel majd, hiszen elsősorban az ő igényeiket kell szem előtt tartani a közösségi standok tervezésekor. Az viszont biztos, hogy elengedni egyik kiállítóhelyet sem fogják, tehát aki a düsseldorfi megjelenést preferálja, megnyugodhat: a ProWein még jó darabig a szakmai élet fontos színtere lesz a hazai borászatok számára.
Fotók: Magyar Bormarketing Ügynökség
ProWein – lesz jövőre is!
Nem kérdés, hogy szükséges a változás - Interjú Gere Andreával
Konstantin Baum MW a magyar borokban rejlő lehetőségekről
A Német Sommelier Szövetség elnöke, Yvonne Heistermann nem újonc a magyar borok világában
Ők öten az idei Borászok Borásza díj várományosai
Borturisztikai találkozó Morvaországban
Mi fán terem a kadarka?
A furmint egyértelműen Magyarország első számú fehérszőlő-fajtája – Wojciech Bońkowskival beszélgettünk