2024 november 15. / Szabó Edit
November 7-én a magyar borokat népszerűsítő kampány indult Angliában a Wine52 vásárlói klub szervezésében. Mit kell tudnunk erről a klubról?
Két fiatal hozta létre a Covid előtti években, és eleinte csak sörrel foglalkoztak. A több mint egy évtizede alapított Beer52-ból nőtt aztán ki a Wine52, ami már – ahogyan a neve is mutatja – borokra fókuszál. A működési elv egyszerű: a tagok befizetnek minden hónapban egy meghatározott összeget, és annak fejében tematikus borválogatást kapnak. Hogy milyen borok kerülnek a csomagba, azt a klub beszerzője dönti el.
Arról van információnk, hogy melyik korosztályt szólítják meg?
A megjelenésük, a kommunikációjuk a mostani 20-30 éveseket célozza, és el is ér hozzájuk. Olyan nyitott, kíváncsi, érdeklődő fiatal fogyasztók tartoznak a tagjaik körébe, akik kifejezetten értékelik az újdonságokat. Ezért is jó, hogy ott van a csomagban a Glug magazin tematikus száma, ami segít a tájékozódásban, információt nyújt, edukál az adott témában.
Mikor kezdődött az együttműködésetek a Wine52-val?
Néhány éve. Amikor az első magyar borcsomagot állították össze, arra kértek, hogy keressek olyan boros szakembereket, akik megírják a Glug magazin kapcsolódó cikkeit. Akkor Caroline Gilby Master of Wine-nal és Németh Ágnes borszakíróval segítettünk nekik a magazin cikkeinek megírásában. Tavaly már azzal hívtak fel, hogy készítenének egy újabb magyar tematikájú csomagot, ajánljak nekik témát, termelőket. 2023 augusztusában jelent meg a Glug Balaton magazin, és jutott el közel 100 000 palack balatoni bor a brit fogyasztókhoz. Mivel nagyon jók voltak a kampánnyal kapcsolatos visszajelzések, úgy döntöttek, hogy az idén is visszatérnek Magyarországhoz. Most – a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatásával – a vulkanikus területekről származó borokra fókuszálunk, ami azért jó választás, mert viszonylag sok vulkanikus területünk van, tehát széles a merítés, a termőhelyi sajátosságok miatt különleges, egyedi borokat lehet bemutatni, és a nemzeti borstratégia koncepciójába is kiválóan illeszkedik.
Toronyi Zsuzsa
Ki válogatja ki a borokat?
A Wine52 beszerzője. Tőlem a pincészetek a borok ajánlásában kértek segítséget. Az általam összeállított javaslatban több mint 50 bor szerepelt, amiből aztán a beszerző kiválasztotta az elképzeléseiknek leginkább megfelelőket. Nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a célközönség ebben az esetben a viszonylag vékony pénztárcájú, fiatal fogyasztói réteg. Azok a nyitott, kíváncsi borkedvelők, akik még nem feltétlenül szeretnének kedd esténként egy komoly filozófiai mélységű borral hosszan üldögélni. Ők a megfizethető árú, kellemes, kedves, gyümölcsös tételeket keresik, amiket kipattinthatnak a haverokkal a meccs mellé vagy a hétvégi sütögetéshez, baráti összejövetelekhez. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy ezek a fiatalok már a boros életük elején találkozzanak magyar borokkal, és megismerjék őket. Ha pedig az edukáció, a kóstolás eléri a célját, néhány év múlva belőlük lesznek majd azok az igényes borkedvelők, akik már örömüket lelik egy-egy komolyabb magyar tételben is.
Akkor tehát az volt a feladat, hogy megbízható, jó színvonalú, könnyen érthető, mégis igényes és olcsó borokat találjatok…
A felsoroltakhoz jön még egy nagyon fontos paraméter: a viszonylag nagy mennyiség. Van olyan bor, amiből 20 ezer palackot is megrendelnek, tehát kritérium, hogy a pincészet rendelkezzen ekkora készlettel. A mostani csomagokba hét borászat 12 bora került – hogy melyikbe hány palack (három vagy hat), az nyilván a befizetett tagdíjtól függ –, de az a lényeg, hogy közel százezer palack magyar bor jutott így angol fogyasztókhoz – a hozzájuk tartozó kommunikációs üzenetekkel együtt.
Melyik az a hét pincészet?
A Tokaji borvidékről az Angyal, a Béres és a Patricius, a Mátrai borvidékről a Dubicz és a Nyilas, Badacsonyból a Laposa, Egerből pedig az Ostoros. Ez utóbbi mennyiségben a legjelentősebb, tőlük négy bor került fel a listára, de Nyilasék is három tétellel jelentek meg. A húszezres palackszám feletti borokra a Wine52 grafikusai terveztek egyedi címkéket, a többi bor a saját címkéjével jutott a fogyasztókhoz.
Az egészet tehát úgy kell elképzelnünk, hogy 20-30 ezer előfizető megrendelt egy csomagot, és a borok mellett ott van a Glugnak a Volcanic Hungary című száma is. Miről ír a magazin?
Azokról a pincészetekről, amelyeknek a borát kézhez kapta a fogyasztó, valamint Magyarország vulkanikus borvidékeiről, de nem csak azokról, ahonnan a borok érkeznek. Szó van például a Somlóról és a Bükkről is, ahonnan sajnos nem tudott a beszerző megfelelő árkategóriában és mennyiségben vásárolni. A magazin nem titkolt célja, hogy turisztikai desztinációként is vonzóvá tegye hazánkat, felkeltse a fiatalok figyelmét és érdeklődését Magyarország iránt. Jöjjenek ide, szeressenek bele, kóstolják a bort ott, ahol termett, vigyék jó hírünket és térjenek vissza minél gyakrabban. A cikkek jó részét Sue Tolson jegyzi, aki évek óta Budapesten él. A kiadvány vizuális világának, borítójának tervezésére egy magyar grafikust kértek fel. A magazin megjelenése és a kampány a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatásának köszönhető.
Lehet már tudni, hogy mi lesz a következő magyar vonatkozású tematika a Wine52-nál?
Ez egyelőre nem került szóba, hiszen a legközelebbi kampányig legalább másfél évet várnunk kell. Lesz viszont több magyar vonatkozású boros megmozdulás Angliában a jövő év elején. Gőzerővel készülünk a Furmint Februárra, amit február végén rendezünk Londonban és Manchesterben. El sem hiszem, hogy ez már a hetedik ilyen rendezvényünk a brit fővárosban. Április végén pedig jön a Central European Wine Fair, amit már második alkalommal szervezünk együtt Caroline Gilby MW-nal. Ide tíz ország 70-80 kiállítóját várjuk. Ezen a rendezvényen 2024-ben 118 borászat mutatkozott be az angol beszerzőknek, sommelier-knek és újságíróknak.
Jó ideje szervezel már boros rendezvényeket, támogatod kommunikációval, cikkekkel a magyar borokat Angliában, és hozol angol szakembereket a magyar borvidékekre. Mi a tapasztalatod? Van előrelépés? Jobban ismeri már a borainkat a brit piac?
Az Egyesült Királyság a magyar borexport egyik legfontosabb célpiaca, és örömteli, hogy a magyar borok ismertsége és keresettsége egyaránt növekedett az utóbbi években. Az exportnak nem segített sem a Brexit, sem a Covid, de az tény, hogy a régiónkból jelenleg a magyar borok vannak a legerősebb pozícióban a brit piacon – ami nem jelenti azt, hogy megpihenhetünk, mert a szlovének, a grúzok, a szerbek és a bolgárok egyre aktívabbak, nagyon zárkóznak fel mellénk. Ez régiós szinten bennünket is erősít, de egyben figyelmeztet is: a magyar bor kommunikációját még jobban kellene erősíteni az Egyesült Királyságban.
Milyen a franc, ha villányi?
A tokaji bor nagy esélye a kínai konyha – interjú a kínai sztárséffel
„A sommelier Európa-bajnokság olyan, mint egy olimpia”
Százezer palack magyar bor került a brit fogyasztók asztalára!
A Magyar Bor sikere Dél-Koreában: Magyarország díszvendégként nyűgözte le a közönséget a Daejeon International Wine Expo-n
Az ősz íze a narancs!
Elindult a BorKatedra! – Beszélgetés Horkay Andrással
Ezért igyunk tokaji aszút! - Interjú Konstantin Baum Master of Wine-nal