2021 október 06. / Zergi BoriURL másolásaFacebook megosztásTwitter megosztás

Zergi Bori: Balaton-felvidéki kalandozások

A Balaton nem véletlenül a legnépszerűbb utazási célpont itthon, hiszen ezen a csodás helyen bárki megtalálja a hozzá illő programokat, helyszíneket, élményeket! Szerintem az őszi időszak az egyik legszebb a Balatonon, mivel ebben a periódusban már egy kicsit kevesebben vannak a környéken, jókat lehet túrázni, biciklizni, és maximálisan kiélvezhetjük a balatoni borrégió őszi hangulatát.

Több pincészetnél ilyenkor már javában zajlik a szüret, ennek kapcsán pedig izgalmas programokkal, jó borokkal, őszi ízekkel várják az arra járókat. A nevemhez híven nagyon szeretem a bort, különösen a Balaton-felvidék nyújtotta kínálatot. Az év minden szakában szoktunk erre kirándulni, mivel nem lakunk messze a Káli-medencétől. Ebből kifolyólag jól ismerjük a környéket, de mindig felfedezünk újabb és újabb kirándulóhelyeket, pincészeteket, éttermeket, eldugott természeti kincseket. Összeállítottam nektek egy kétnapos programot, borkóstolással, kirándulással, és őszi hangulattal fűszerezve!

1.nap

A napot Kővágóörsön kezdtük, ahol egy bőséges reggeli után körbejártuk a falut. Megnéztünk néhány régi, nádtetős épületet, a faluban kiállított malomkövet, a három költő házát, és a tájházat is. A településen sétálva rengeteg izgalmas részletet fedezhetünk fel, és képet kaphatunk a Balaton-felvidéki élet igazi bájáról. Kővágóörs és Köveskál között található az egyik kedvenc látványosságom, az Emberi Komédia szoborcsoport. Az útról nehéz észrevenni, de táblák jelzik a hozzá tartozó parkolóhelyet. Onnan pár perc séta, és máris az acélból és mészkőből megmunkált szoborok között találjuk magunkat. Mellette a festői szépségű Kornyi-tavat, és a vidékre jellemző dimbes-dombos tájat is megcsodálhatjuk. Ha pár percig csendben figyelünk, akkor ürgék füttyögését is hallhatjuk, sőt, láthatjuk is, ahogy az oda érkezőket kémlelik ezek a pici állatok. A közeli gazdaságokból gyakran terelik erre a bárányokat, ha szerencsénk van, akkor velük is találkozhatunk.

A falunézésből Köveskált se hagyjuk ki. Engem mindig nagyon elvarázsol az Urunk mennybemenetele templom, aminek az udvarán álló mandulafák adják sajátos hangulatát. Megnézhetjük a mosóházat, a csodaszarvasszobrot és persze az idilli kis utcákat, részleteket. A faluban több magas színvonalú, ugyanakkor nagyon barátságos étterem van, ha ebédidőben vagy vacsoraidőben járunk erre, akkor érdemes kipróbálni valamelyiket!

Ebédidőben érkeztünk meg Badacsonyörsre, ahol a Folly Arborétumot látogattuk meg. A terület hatalmas, rendkívül részletgazdag és persze csodálatos! Órákat el lehetne tölteni a több száz különleges fa között sétálva. Kiváló program pároknak, baráti társaságoknak, családoknak, de akár egyedül is körbejárhatjuk, ha egy kis minőségi magányra vágyunk. Az arborétumból a platánkérgű diófenyő lett a kedvenc fám, érdemes megkeresni! Ha igazán hangulatos helyen szeretnénk elfogyasztani az ebédünket, akkor üljünk le az étteremben a cédrusfák vagy a selyemakác alá, közben pedig gyönyörködjünk a balatoni panorámában! A szőlőtőkék melletti sziesztázáshoz jó szívvel ajánlom Boróka nevű vörösborukat! Az arborétumtól nem messze található a salföldi pálos kolostorrom, ami néhány perc autóval, a parkolóból pedig további 10-15 perces sétával érhetjük el. A romantika, kései gótika stílusában épült templom romjai különleges kontrasztot alkotnak az éppen ősziesbe forduló erdővel.

A napot Badacsonytomajban zártuk, ahol először rövid sétát tettünk a hegyen. Érdemes a fenti kis utakon, a szőlőbirtokok között kalandozni, közben pedig megcsodálni a magasba nyúló bazaltorgonákat. Ha van időnk, akkor megnézhetjük a Bujdosók lépcsőjét, vagy felsétálhatunk a Ranolder-keresztig, ahonnan lenyűgöző a kilátás a szőlőhegyre és a Balatonra. Mi már későn értünk ide, így a nap utolsó sugarait a Laposa birtok teraszán élveztük ki. A jól megérdemelt sajttál mellé pazar kilátás és egy pohár Hegybor dukált. Hazaindulás előtt érdemes sétálni egyet a mólón, gyönyörködni a fölénk magasodó Badacsony sziluettjében és a Balaton sötét-lilás hullámaiban.

2. nap

A második nap Káptalantótiban reggeliztünk, egy különleges, retró tárgyakkal berendezett helyen. Ha vasárnap jártok erre, akkor mindenképpen érdemes megnézni a káptalantóti Liliomkert piacot, ahol környékbeli termelők, kézművesek, régiségkereskedők portékái közül válogathattok, emellett reggelizhettek vagy ebédelhettek is. Káptalantóti után Szentbékkállára vettünk az irányt, ahol körbenéztünk a faluban, majd elsétáltunk a Szentbékkállai-kőtengerhez. Ez egy igazán különleges és értékes geológiai formakincs, melynek legérdekesebb köve a Kelemen-kő, vagyis az ingókő. Ha többen ráálltok, akkor a követ lehet billegtetni, ami talán ijesztőnek tűnhet, de szerencsére biztonságos. Érdemes megfigyelni, ahogy a hatalmas kőmonstrumok helyenként összesimultak a környező tölgyfákkal. Ha nincs sok látogató, akkor a köveken sütkérező zöld gyíkokkal is találkozhatunk.

A következő megállónk a bazaltoszlopairól híres Hegyestű volt. Jelenlegi formáját a nyersanyagkitermelésnek "köszönheti", eredetileg egy vulkán kürtőjének a maradványa, tehát kúp formájú volt. Amikor az egykori bazaltbánya természetvédelmi kezelésbe került, rendbe tették a környezetét, és ma már geológiai bemutatóhelyként működik. Az oszlopokat közelről is meg lehet nézni, és egy lépcsőkkel kiépített ösvényen fel is mászhatunk a Hegyestű tetejére. Több irányba is fantasztikus a kilátás, egy alsóbb ponton pedig megpihenhetünk a Káli-medence magaslatai felé néző napágyakban.

A látnivalók között néhányszor megállhatunk, hogy közelebbről szemügyre vegyünk egy-egy szőlőültetvényt, vagy megcsodáljunk néhány legelésző tehenet.

Éppen naplementekor érkeztünk Szentantalfára, ahol a Szent Balázs templomromot néztük meg. Az Árpád-kori templom csúcsíves kapuját fügefák övezik, a távolba tekintve pedig belátjuk az egész Nivegy-völgyet. Naplementében különösen szép látvány, ahogy a távolban izzik az ég a Hegyestű vagy éppen a Badacsony felett. Ha a rom melletti tisztásra kisétálunk, akkor a távolban láthatjuk a Balaton kéklő vízét is. A Szentantalfa és Balatoncsicsó feletti földes utakon hosszabb sétát is tehetünk, hiszen több pincészet és szőlőbirtok is található erre, emellett megcsodálhatunk jó pár mesébe illő nádfedeles házat is.

A naplemente után átmentünk Fövenyesre vacsorázni, majd sétáltunk a csendes mólón, a hullámokat hallgatva. Ha telihold van, érdemes kihasználni a látványt, és megcsodálni az ezüsthidat, vagyis ahogy a hold fénye összeköti az északi és a déli partot!

URL másolása Facebook megosztás Twitter megosztás
Lapozás visszaLapozás előre
Lapozás vissza Lapozás előre

„Magyarország elképesztő kincseket rejt” – interjú John Szabóval, a magyar borok nagykövetével

Elolvasom

A magyar bor nagykövetei: influenszerevolúció

Hol és hogyan tanulhatunk borásznak?