2022 március 02. / Demők Nóra
A Winelovers márkanév mára egyet jelent a hazai borászok és boraik, valamint a minőségi borfogyasztók iránti elkötelezettséggel. Kommunikációnk révén hozzájárulunk a legjobb magyar borok népszerűsítéséhez, a fogyasztókat támogatjuk abban, hogy a sokszínű kínálatban megtalálják azokat az igazodási pontokat, amelyek borválasztásukat segíthetik.
A Winelovers Grand látogatóit az alábbi „étlappal” várjuk. Célunk, hogy mindenki megtalálja a számára érdekes fogásokat, de ne tudja végigenni a teljes étlapot, így a következő években is visszatérjen a „házba” mint „törzsvendég”:
A nemzetközi boros rendezvények mintájára bevezetett különterem csendes, elmélyült kóstolást tesz lehetővé. Az érdeklődők külön asztalnál ülve, minden zavaró tényező kiszűrésével tesztelhetik a borokat, sommelier-k segítségével. A csúcsbor teremben 60-80 különböző tétel lesz majd elérhető, elsősorban nagy vörösborok és desszertborok, de emellett száraz fehérbor és pezsgő tételek is előfordulnak majd.
A ritkaságokat keresőknek a mesterkurzusokat ajánljuk, különösen az „A világ legdrágább vörösborai” elnevezésű kurzust, ahol 8 nagyon drága bort mutatunk be, melyet 3 kevésbé magas árú, de egyenként prémium, szuper- és ultraprémium bor vezet fel. Ezen az előadáson megvizsgáljuk a luxus borok piacát, Peter Yeung és Liz Thach MW „Luxury wine marketing” könyvének alapján. A kóstolt borokat így 5 „árlépcsőben” vezetjük fel, ahol a „megengedhető luxus”, a „luxus vásárló mindennapok bora” és a „különleges alkalmak luxus bora” jelentik a belépő szinteket, amit 1-1 borral reprezentálunk; majd ezt követően 4 tétel „ikon bor” és 4 tétel „álom bor” kerül bemutatásra. Megismerkedünk a luxus bor mint termék 6 legfőbb attribútumával, melyből csak kettő kapcsolódik a minőséghez: az egyik az észlelhető minőség legmagasabb szintje, a másik a hedonista esztétikai és fogyasztási élmény. A minőség definiálása és „ellenőrzése” során Jennifer Simonetti-Bryan MW által kidolgozott FBLIICCATTT modellt alkalmazzuk majd, ami a „klasszikus” BLIC (Balance, Length, Intensity, Complexity) logikát 11 tényezősre bővíti, a Finesse, Balance, Length, Intensity, Integration, Complexity, Concentration, Ageability, Typicity (grape), Typicity (origin) és Typicity (style) elemek együttes kombinálásával és elemzésével.
Természetesen a Tokaji aszú sem maradhat ki, „Szuperaszúk” címmel egy rendkívüli válogatást mutatunk be az elmúlt évtized gyönyörű aszúiból. Négy nagyszerű évjárat, tíz kiváló tétel, tíz remek borászattól (a sor végén egy izgalmas Szepsy-premierrel koronázva). De kivételes alkalom lesz ez abból a szempontból is, hogy Tokaj-Hegyalja két különleges ismerője mutatja majd be a borokat: Ercsey Dániel elismert borszakíró és Ripka Gergely, a díjnyertes Tokaj Guide szerzője.
A fő kihívásokat az emelkedő költségek és a pandémia jelentették az elmúlt 2 évben, valószínűleg ez a tendencia még a jövőben is több évig fennáll majd. Egy Winelovers Grand méretű rendezvény esetében szerencsére már a méretgazdaságossági hatások is érvényesülnek, így ezeket valamennyire tudtuk ellensúlyozni. Szakmai kihívást a kiállítók rendezvényekkel kapcsolatos attitűdje jelent, mely részben a fenti okokra vezethető vissza, részben pedig arra, hogy az egyes pincészetek miként tekintenek a rendezvényekre, többnyire mint marketingkommunikációs és értékesítési eszközre.
Vendégeink egy kiegészítő jegy ellenében a Corinthia Hotel Exhibition Centre nagytermében a WSET középfokú és felsőfokú tanfolyamok tematikái szerint ismerkedhetnek majd a nemzetközi borok világával.
Ebben a teremben 13.30-tól 20.30-ig óránként indulnak 30 perces ingyenes pop-up előadások, melyek a világ fő szőlőfajtái mentén kialakított kóstolótréningek lesznek, rendre 3-3 tipikus borral.
A külföldi borok listáját a WSET képzést Magyarországon meghonosító Borkollégium állította össze, a londoni intézet által a közép- és felsőfokú tanfolyamra javasolt bortípusok, kategóriák és stílusok közül válogatva, a nemzetközi borok mellett az erősített borokra is fókuszáltan. A WSET felsőfokú képzés ajánlott borsora itt érhető el.
A Winelovers rendezvényeken az ún. high-involvement fogyasztókat érjük el, azokat, akik nyitottabbak a tanulásra, új borok, borászatok, borvidékek felfedezésére és így a nemzetközi borok világára is. Boriskolánkban, a Borkollégiumban ugyanezt a jelenséget tapasztaljuk a nemzetközi, WSET kurzusokon. A társadalom polgárosodásával párhuzamosan a bor iránti nyitottság tovább növekszik, és egyre fiatalabb életkorban lépnek be az új fogyasztók a bor világába, nem ritka a 18. életévét éppen csak betöltött hallgató tanfolyamainkon, rendezvényeinken vagy éppen a webshopunk vásárlói között.
Mivel piacgazdasági alapon működünk, a vendégelégedettség mérését az eladott jegyek száma és a visszatérő látogatók aránya jelenti számunkra. A már leadózott, rendelkezésre álló jövedelméből itt mindenki demokratikusan szavazhat a forintjaival, hogy kire adja le a voksát. Nekünk az a legnagyobb elismerés, ha az emelkedő jegyárak ellenére is ránk szavaznak az emberek, mert az azt jelenti, hogy értéket teremtettünk.
A boros rendezvények, mint műfaj egészen biztosan megkerülhetetlen lesz a jövőben is. A személyes kapcsolatok meghatározóak a borvilágban, a fogyasztóval találkozni kell, interakcióba kell kerülni, működik a „hand-selling”, aminek egyik meghatározó csatornáját a rendezvények jelentik.
Ugyanakkor a borászatok folyamatosan differenciálódnak abban a tekintetben, hogy milyen mértékben használják a (nem saját) rendezvényeket, mint marketingkommunikációs eszközt, mennyire támaszkodnak a hazai piacra az exportpiacokkal szemben, illetve milyen típusú, üzleti modellű rendezvényeken találják meg leginkább a számításaikat. Ez borvidéki, borászati üzem méret és tulajdonosi kör dimenzióban is egyre jobban körvonalazódik.
A piacra belépő új borászatok, bormárkák, valamint ezzel összefüggésben az erősödő verseny miatt én személy szerint arra számítok, hogy a mi modellünk fenntartható marad hosszabb távon is. Természetesen nyitottnak kell lennünk a folyamatos fejlesztésekre, finomhangolásokra, igaz a „műfaji kötöttségek” ezt részben korlátossá teszik.
A Winelovers Grand a Winelovers rendezvények része, ami pedig egy komplex portfólió egyik építőkockája. A fogyasztóval személyes kapcsolat lehetőségét megteremtő rendezvények mellett a Borászportál és Vinoport online bormagazinok, valamint az Index.hu szponzorált blogként működő Winelovers blog a boros tartalmak gyártásán keresztül támogatja a fogyasztó edukálását; a Borkollégium – Magyarország első boriskolája a képzést szervezett, személyes formában valósítja meg, a Winelovers Webshop pedig több mint 2.000 különböző bor megvásárlását teszi lehetővé a borkedvelők számára. A Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor borverseny 2022-től már nemzetközi borversenyként, Winelovers Wine Awards néven megy tovább, a magyar borokra viszont továbbra is megmarad a Winelovers 100 márka, mint időszakos print kiadvány és toplista.
Képek: Gunduz Attila
Kutatói szemmel az alkoholmentesített bor érdekes téma!
Óda a löszhöz
Gál Tibor a Borászok Borásza!
Életelixír: bor az aszú felett
A Csipkerózsika-álom vége?
Pápák és borok
Borozás a kéktúra útvonalán
Bor és természet: Folly Arborétum